zaterdag 31 oktober 2015

Korte verhalen - Leigh Bardugo (Grisha #0,5 #1,5 #2,5 #2,6)

Deze maand vond de Grisha read-a-long van Blossom Books plaats. Van 26 t/m 31 oktober was het de beurt aan de korte verhalen die horen bij de trilogie van Leigh Bardugo: De heks van Duva (deel 0,5), De coupeuse en de koningin (deel 1,5), De te slimme vos (deel 2,5) en Kleine dolk (deel 2,6). Vandaag lezen jullie mijn reviews!


Titel: De heks van Duva
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: The witch of Duva
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 23




Er was een tijd dat de bossen bij Duva meisjes verslonden. Zo ging het verhaal tenminste. Maar het kan zomaar zijn dat het gevaar dichter bij huis is dan gedacht.

De heks van Duva is een leuk verhaaltje, al voegt het naar mijn idee niets toe aan de trilogie. Het laat wel zien dat dingen niet altijd zijn zoals je denkt. Omdat ik de flaptekst van tevoren niet heb gelezen, was het nog net wat spannender dan het anders zou zijn geweest.

Rating: 3/5


Titel: De coupeuse en de koningin
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: The tailor
Jaar van eerste uitgave: -
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 20




Scène uit Schim en schaduw verteld vanuit Dzjenya's point of view.

Kijk, De coupeuse en de koningin snap ik dan weer wel. Dzjenya is in Schim en schaduw een van mijn favoriete personages, dus ik vind het leuk om meer over haar te weten te komen. Omdat dit deel 1,5 is en ik het pas na Val en verlossing (deel 3) heb gelezen, snap ik het nog beter. Die volgorde zou ik dus zeker aanraden.

Rating: 4/5


Titel: De te slimme vos
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: The too-clever fox
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 19




De rust in de Ravkaanse bossen wordt flink verstoord als een meedogenloze jager en zijn mooie zuster zelfs de machtigste dieren weten te villen. Iedereen is doodsbang. Iedereen, behalve Koja. Maar of dat nou zo slim is.

Ik wist van tevoren niet goed wat ik van dit verhaal moest verwachten. In Dreiging en duisternis wordt verteld over een verhaal van de te slimme vos, maar daarnaast noemt Alina Nikolai soms ook zo. Dit blijkt geen verhaal vanuit Nikolais perspectief te zijn, maar het verhaal over de te slimme vos. Op zich is het een leuk verhaaltje, maar stiekem hoopte ik toch op Nikolai.

Qua plot doet het me erg denken aan De heks van Duva, waardoor het einde niet helemaal als een verrassing komt.

Rating: 3/5

 
Titel: Kleine dolk
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: Little knife
Jaar van eerste uitgave: -
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 17




De schoonheid van Yeva is zo betoverend, dat alle mannen van Ravka naar Velisyana komen om ook maar een glimp van haar op te kunnen vangen. Zelfs de prins van Ravka wil haar om haar hand vragen. Maar haar vader heeft grootse plannen met haar en schrijft een wedstrijd uit. De arme getijdekeerder Semyon heeft hier wel oren naar en vraagt de rivier, zijn enige vriend, om hulp. Maar of dat wel zo'n goed idee is...

Tja, ik weet niet zo goed wat dit met de trilogie te maken heeft. Net als De heks van Duva staat het er naar mijn idee helemaal los van. Het is een Ravkaanse volksvertelling en ik vind het zelf een overbodige toevoeging. Daarbij vond ik dit verhaaltje ook niet zo sterk.

Rating: 2,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten