vrijdag 30 oktober 2015

Alias Grace - Margaret Atwood

Titel: Alias Grace
Auteur: Margaret Atwood
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 1996
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Pockethuis
Aantal pagina's: 416


De mooie, jonge Grace Marks verdwijnt op haar zestiende achter de tralies vanwege de koelbloedige moord op haar werkgever. Een moord waarvan zij zich niets meer kan herinneren. De geheugenexpert Jordan probeert erachter te komen of zij onschuldig of werkelijk een gevaarlijke moordenares is.
Margaret Atwood plaatst een van de raadselachtigste en beruchtste figuren uit de Canadese geschiedenis in het brandpunt van deze indrukwekkende roman.

Alias Grace is een geromantiseerde versie van een waargebeurd verhaal en de flaptekst spreekt met recht van een indrukwekkende roman. Ik had nog niet eerder een boek van Margaret Atwood gelezen, maar ik zie wel waarom zij zo'n populaire auteur is.

Het boek is superspannend en dat wordt naar mijn idee versterkt door de nonchalante, bijna koelbloedige manier waarop de hoofdpersoon - Grace Marks - vertelt. Het leest als een thriller en de schrijfstijl zorgde bij mij af en toe echt voor kippenvel. Ik moest het boek soms zelfs even wegleggen, omdat mijn gedachten alle kanten uit gingen en het echt te spannend was!

Het is alsof je samen met dokter Jordan probeert uit te vinden wat er nou precies op de dag van de moorden is gebeurd en hoewel ik weet dat ze veroordeeld is en dus schuldig is bevonden, hoopte ik steeds dat ze het toch niet had gedaan. Je leest het vanuit het perspectief van Grace en je zit in haar hoofd, dus ik wist steeds niet of ze nou de waarheid vertelde of echt krankzinnig was. Ik vond haar leuk, maar tegelijkertijd dacht ik steeds: maar wat nou als ze het wel heeft gedaan? Het boek laat je echt nadenken.

Alias Grace is wat mij betreft echt een aanrader!

Rating: 4/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten