donderdag 22 oktober 2015

Vintage - Olivia Darling

Titel: Vintage
Auteur: Olivia Darling
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2008
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 398


MACHT     Na de dood van haar vader moet Madeleine Arsenault laten zien wat ze waard is om het bijna failliete champagnehuis Arsenault in het noordoosten van Frankrijk te redden van een dreigende overname. Voor haar gezworen jeugdvijand Axel zijn alle middelen geoorloofd om Madeleines opdracht te laten mislukken.

WRAAK     Supermodel Christina Morgan heeft er alles voor over om haar ex-echtgenoot dwars te zitten. Vol enthousiasme stort zij zich op de renovatie van zijn Californische wijngaard, waar zij na de scheiding eigenares van is geworden. Villa Bacchante moet en zal de beste van de wereld worden.

LUST     Kamermeisje Kelly Elson drinkt liever bacardi dan bourgogne. Tot ze van haar onbekende vader de wijngaard Froggy Bottom in Sussex erft, die ze niet mag verkopen. Plotseling krijgt ze een brandende dorst naar succes. Want Kelly heeft geen keus en het leven van een kamermeisje is ook niet alles.

De drie jonge vrouwen nemen het tegen elkaar op in een superspannende wedstrijd om de beste champagne ter wereld te maken. Zullen Madeleine, Christina en Kelly zich staande kunnen houden in deze verraderlijke mannenwereld vol glamour, sabotage en prikkelende verleiding?

Vintage is de debuutroman van Olivia Darling over drie vrouwen die door omstandigheden terechtkomen in de wereld van wijn maken. Hele stukken in het boek lijken niet op een roman maar op een lesboek over wijn en champagne; er zijn droge teksten bij waarin feiten worden uitgelegd en dat vind ik erg saai en niet passend.

De drie hoofdpersonages vind ik in het begin onuitstaanbaar - dat lijkt ook Darlings bedoeling te zijn - waarna je ze door hun ontwikkeling leuk moet gaan vinden. Daarin slagen ze niet helemaal, hoewel ze wel beter op me overkwamen.

Ik vind het verhaal te gemaakt en veel dingen zijn te plotseling. De personages voelen bijvoorbeeld vanuit het niets lust opkomen voor iemand die maar half geïntroduceerd is en vervolgens wordt de seks uitvoerig beschreven. En dat dan meerdere keren. Seks in het boek is niet erg, maar het moet wel een functie hebben.

De marketing voor het boek laat naar mijn mening ook te wensen over; in de flaptekst staan dingen beschreven die pas na een pagina of 150 gebeuren. Dat is natuurlijk niet de schuld van Olivia Darling, maar ik vind het wel storend.

Al met al heb ik dit boek vooral uitgelezen om het af te kunnen strepen. Ik weet niet of de schrijfster na Vintage nog meer boeken heeft geschreven, maar ik zal niet snel weer iets van haar lezen.

Rating: 2/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten