dinsdag 27 oktober 2015

Harry Potter en de geheime kamer - J.K. Rowling (Harry Potter #2)

 Titel: Harry Potter en de geheime kamer
Auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the chamber of secrets
Jaar van eerste uitgave: 1998
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 254

Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het blijkt echter een hele heksentoer te zijn om daar te komen, zodat Harry en zijn vriend Ron ten slotte in een vliegende auto naar school gaan.
Na alle avonturen van het eerste schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Bezweringen, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden, maar niets blijkt minder waar. Een mysterieuze stem roept hem, er vinden aanslagen plaats en Harry ontdekt een wel heel bijzonder dagboek.

Wat een verschil met het eerste boek zeg. Niet beter of slechter, maar de schrijfstijl lijkt al voor wat oudere lezers te zijn dan in Harry Potter en de steen der wijzen.

In dit boek wordt een aantal nieuwe personages geïntroduceerd en ook worden enkele verder uitgewerkt. Zo leer je (een gedeelte van) de gezinnen van Malfidus en Ron beter kennen en zijn Dobby en professor Smalhart nieuw. Vooral Dobby en mevrouw Wemel gaven me een warm gevoel; Dobby is niet zo handig maar hij bedoelt het allemaal heel goed en mevrouw Wemel is echt een familiemens. Wat heb ik hen gemist!

Professor Smalhart en Malfidus en zijn vader hebben me flink op de zenuwen gewerkt en vooral Smalhart vond ik erg vervelend, al waren de stukken met hem ook wel grappig. Ik kon hem alleen echt niet uitstaan! Wat ik overigens wel erg knap vind; een auteur die het voor elkaar krijgt dat ik ècht van iemand ga houden of ècht een hekel aan iemand krijg. En beide zijn in dit boek gelukt, petje af dus ;)

Rowling bouwt de spanning flink op in het verhaal. Omdat ik het al eerder heb gelezen en dus wist wat er zou gebeuren, heb ik me meer kunnen concentreren op de mooie schrijfstijl en op hoe goed het verhaal in elkaar zit. Ik heb echt bewondering voor Rowling en het werk dat hierin heeft gezeten om alles kloppend en rond te maken. Ik kijk ernaar uit om deel 3 te herlezen!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten