maandag 5 oktober 2015

Londen - Edward Rutherfurd

Titel: Londen
Auteur: Edward Rutherfurd
Originele titel: London
Jaar van eerste uitgave: 1997
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Fontein
Aantal pagina's: 827

Londen heeft een fascinerende ontstaansgeschiedenis. Edward Rutherfurd neemt de lezer mee in een geromantiseerde geschiedenis van de stad door de eeuwen heen. Londen begint met de strijd van de Kelten tegen de Romeinen in 54 na Chr. en eindigt in onze tijd.
Alle verhaallijnen zijn verbonden door vier families. Zo werkt in 251 een jonge Romeinse staatsburger van Keltische afkomst in Londinium als valsemunter. Van een van zijn nakomelingen wordt in 604 het leven gered door een edelvrouw. In 1357 wordt de rijke koopman Gilbert Bull samen met Geoffrey Chaucer peetvader van een vondeling, die later het leven van zijn dochter redt en daarom met haar mag trouwen. De vrouw van een van hun nakomelingen raakt door haar broers betrokken bij de huwelijksperikelen van Hendrik VIII en zo verder.
Door de kleurrijke hoofdpersonen wordt de stad in elke tijdsperiode tot leven gebracht.

Een boek over de stad van mijn dromen, dat moet ik natuurlijk lezen! Het is een ontzettend dikke pil, maar ik vond hem mijn tijd zeker waard. Hoewel ik allesbehalve geïnteresseerd ben in geschiedenis, vond ik Londen heel interessant en absoluut geen droge stof; doordat je verhalen volgt van families door de eeuwen heen, komt het tot leven.

Door de erg lange hoofdstukken leest het wel erg traag en vaak wist ik - ondanks de heel duidelijke beschrijvingen van het uiterlijk van de personages en de achternamen - niet meer wie van welke familie afstamde.

Het verhaal wordt heel mooi afgerond doordat dingen die eeuwen eerder gebeurden opnieuw in beeld kwamen, waardoor het uiteindelijk één geheel vormt.

Voor een echte liefhebber van Londen is dit echt een must-read!

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten