zondag 18 oktober 2015

Dreiging en duisternis - Leigh Bardugo (Grisha #2)

In oktober vindt de Grisha read-a-long van Blossom Books plaats. Van 12 t/m 18 oktober was het de beurt aan Dreiging en duisternis, het tweede deel in de trilogie van Leigh Bardugo. Vandaag lezen jullie mijn review!

Titel: Dreiging en duisternis
Schrijver: Leigh Bardugo
Originele titel: Siege and storm
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 411

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerser verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.

Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere macht die zich in het land verzamelt. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling - en verder weg van Mal.

Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

Ik vind het lastig om een mening te vormen over dit tweede deel van de Grisha-trilogie. Dat komt onder andere doordat ik niet precies weet aan wiens kant ik nu sta.

In Schim en schaduw was Alina nog een van mijn favoriete personages, maar in Dreiging en duisternis heb ik me bijna continu aan haar geërgerd. Ze is arrogant, luistert niet, is eigenwijs en duwt de mensen die goed voor haar (lijken te) zijn van zich af met haar gedrag. Ik kan haar vaak echt niet uitstaan en dat is heel vervelend, aangezien de boeken vanuit haar perspectief zijn geschreven en ik dus niet om haar heen kan.

In dit tweede deel worden veel nieuwe personages geïntroduceerd, waaronder Tolya, Tamar en Nikolai. Zij zijn samen met Mal mijn favorieten. Nikolai heeft net als Alina een zekere arrogantie over zich, alleen lijkt die zich bij hem meer grappend te uiten, waardoor ik het niet vervelend vind. Mal vind ik echt perfect, een beetje the boy next door. Een trouwere vriend vind je denk ik niet! Ik vind de delen met hem dan ook erg leuk.

Er zit weer veel actie in het boek, waardoor het gemakkelijk leest. Omdat het niet per se steeds goed afloopt, blijft het ook spannend. Vooral het laatste gedeelte zat ik helemaal in het boek!

Door het hele boek heen werd ik op het verkeerde been gezet en ik weet nog steeds niet wie goed en wie slecht is. Dat houdt de spanning er goed in en ik kan het waarderen als ik dezelfde verwarring voel als een personage. Sommige gebeurtenissen en heldere momenten van Alina zag ik al wel aankomen, waardoor plotwendingen niet zo goed uit de verf kwamen als waarschijnlijk de bedoeling was.

Alina heeft voor mij wel duidelijk gezorgd voor een nare bijsmaak bij dit boek. Soms wilde ik liever dat ik het boek al uit had en wist hoe het eindigde, zodat ik niet meer verder hoefde te lezen. Dat is geen goed teken... De mooie schrijfstijl, de andere leuke personages en het feit dat er lekker veel actie in zit, zorgen ervoor dat ik toch nog een beetje positief ben. Hopelijk is deel 3 meer naar mijn smaak!

Rating: 3,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten