vrijdag 2 oktober 2015

Books read by me - september! (deel 1)

 
In september brak ik opnieuw mijn leesrecord door in totaal achttien boeken te lezen! Dat heb ik vooral te danken aan mijn vakantie en de Read-Your-BookShelf-A-Thon. Ik ben er hoe dan ook erg blij mee :)
 
 
Vandaag laat ik jullie deel 1 zien van de boeken die ik las in september.

Pippi Langkous
Schrijver: Astrid Lindgren
Oorspronkelijke titel: Pippi Långstrump
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1945
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Ploegsma bv
Aantal pagina's: 118
Flaptekst: Pippi Langkous is het sterkste meisje van de wereld. Ze woont helemaal alleen in Villa Kakelbont. Nou ja, helemaal alleen... Haar paard en haar aapje meneer Nilsson wonen er ook nog. De grote mensen uit het stadje vinden dat Pippi naar een kindertehuis moet, maar als ze hoort dat je daar geen paarden en apen mag hebben, piekert ze er natuurlijk niet over!
Rating: 4,5/5
Toelichting: Toen ik klein was, keek ik altijd naar Pippi Langkous - zowel de 'echte' als de tekenfilmversie. Dit boek is echt superleuk voor kinderen en bovendien erg grappig, ook als je volwassen bent!
 
Pippi Langkous gaat aan boord
Schrijver: Astrid Lindgren
Oorspronkelijke titel: Pippi Långstrump går ombord
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1946
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Ploegsma bv
Aantal pagina's: 111
Flaptekst: Pippi Langkous is het sterkste meisje van de wereld. Ze woont helemaal alleen in Villa Kakelbont. Nou ja, helemaal alleen... Haar paard en haar aapje meneer Nilsson wonen er ook nog. De grote mensen uit het stadje vinden dat Pippi naar een kindertehuis moet, maar als ze hoort dat je daar geen paarden en apen mag hebben, piekert ze er natuurlijk niet over!
Rating: 4,5/5
Toelichting: Ook dit tweede deel in de omnibus is heel leuk. De avonturen van Pippi komen me voor een gedeelte nog bekend voor. Het is echt een aanrader!
 
Pippi Langkous in Taka-Tukaland
Schrijver: Astrid Lindgren
Oorspronkelijke titel: Pippi Långstrump i Söderhavet
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1948
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Ploegsma bv
Aantal pagina's: 100
Flaptekst: Pippi Langkous is het sterkste meisje van de wereld. Ze woont helemaal alleen in Villa Kakelbont. Nou ja, helemaal alleen... Haar paard en haar aapje meneer Nilsson wonen er ook nog. De grote mensen uit het stadje vinden dat Pippi naar een kindertehuis moet, maar als ze hoort dat je daar geen paarden en apen mag hebben, piekert ze er natuurlijk niet over!
Rating: 4,5/5
Toelichting: Ik vind het altijd erg knap als een auteur van kinderboeken het voor elkaar krijgt om ook volwassenen te laten lachen. Daar is Astrid Lindgren echt in geslaagd!
 
Gestrand
Schrijver: Tracey Garvis Graves
Oorspronkelijke titel: On the island
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff BV/Libelle Bookazine
Aantal pagina's: 336
Flaptekst: Anna Emerson vertrekt met T.J. Callahan naar de Malediven, naar het zomerhuis van zijn familie, waar ze de zestienjarige jongen bijles zal gaan geven. Maar hun watervliegtuigje crasht en ze spoelen aan op een onbewoond eiland.
Anna en T.J. zijn op elkaar aangewezen om te overleven in dit tropische paradijs dat talloze gevaren herbergt. De dagen worden weken en de weken worden maanden, en de twee worden niet gevonden. Naarmate de tijd verstrijkt, voelen Anna en T.J. zich steeds meer tot elkaar aangetrokken...
Rating: 4,75/5
Toelichting: Ik vind Gestrand een verrassend boek met voldoende spanning en romantiek. Het hoge seksgehalte stond me soms wel tegen, maar naarmate ik verder in het boek kwam had ik daar minder last van. Het is zeker een aanrader! Mijn volledige review zie je hier.
 
De tijd van loslaten
Schrijver: Kristin Hannah
Oorspronkelijke titel: Angel falls
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2000
Gelezen uitgave van: Meulenhoff Boekerij bv/Libelle Bookazine
Aantal pagina's: 256
Flaptekst: Liam Campbell is radeloos als zijn vrouw Mikaela door een ongeluk in coma raakt. Alle pogingen om haar bij bewustzijn te brengen, zijn vergeefs. Thuis probeert Liam hun twee vertwijfelde kinderen zo goed mogelijk op te vangen.
Dan ontdekt hij foto's uit de tijd van Mikaela's vroegere huwelijk, een periode waar ze nooit over wilde praten. Haar ex blijkt niet alleen de beroemde filmster Julian True te zijn, maar ook de liefde van haar leven. Liam realiseert zich dat Julian de enige is die Mikaela uit haar coma kan halen. Maar kan Liam hun huwelijk op het spel zetten voor het leven van zijn vrouw?
Rating: 2,5/5
Toelichting: Het is een mooi verhaal over liefde, familie en alles wat belangrijk is in het leven. Dit wordt mooi beschreven en ik vind het leuk om eens te lezen over het belang van familiebanden in plaats van alleen liefdesrelaties. Helaas kon ik me niet inleven en voelde ik geen band met de personages. Mijn volledige review lees je hier!
 
Me and Earl and the dying girl
Schrijver: Jesse Andrews
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Allen & Unwin
Aantal pagina's: 295
Flaptekst: ME     My name is Greg Gaines. I am seventeen. I am the one who wrote this book. My physical appearance is unsatisfactory, and there is probably a fungus eating my brain. I'm not even sure I'm a human.
EARL     Earl Jackson is the only person who is even sort of my friend. We make mediocre films together. Werner Herzog is our biggest influence. Earl is generally filled with violent rage.
DYING GIRL     During my senior year, my mother forced me to become friends with a girl who had cancer. This brought about the destruction of my entire life. If you seriously want to read about that, then I guess this brain-punchingly inane book is for you.
Rating: 5/5
Toelichting: Wat een geweldig verhaal! Zoals het boek aan het begin al belooft, is het geen 'standaard kankerboek' en dat is best verfrissend. De humor in dit boek past echt in mijn straatje. Het is mijn favoriete boek van deze maand. Mijn review zie je hier!
 
Fangirl
Schrijver: Rainbow Rowell
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 453
Flaptekst: Cath is fan van Simon Snow. De hele wereld is Simon Snow-fan, maar voor Cath is het haar leven. Cath en haar tweelingzus Wren hebben alle Simon Snow-boeken verslonden. Lezen, herlezen, rondhangen op forums, fanfictie schrijven, zich verkleden als een van de personages uit de film - true fandom. Simon Snow was zelfs hun enige houvast toen hun moeder het gezin verliet.
Nu ze gaan studeren is niet alleen het fangirlen er voor Wren wel een beetje af, maar ze wil ook geen roommates zijn. Cath is nu alleen en uit haar comfortzone. De vraag is: kan Cath wel zonder de steun van haar zus? En wil ze wel verder als dat betekent dat ze Simon Snow moet loslaten?
Rating: 5/5
Toelichting: Cath is een personage waarmee ik me kan identificeren en Levi is een van de leukste mannelijke personages waarover ik de laatste tijd heb gelezen. Het boek leest erg gemakkelijk en ondanks dat het wat dikker is, had ik het supersnel uit. Klik hier voor mijn volledige review!
 
Het puttertje
Schrijver: Donna Tartt
Oorspronkelijke titel: The goldfinch
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: De Bezige Bij
Aantal pagina's: 925
Flaptekst: Theo Decker, een dertienjarige jongen uit New York, overleeft op wonderbaarlijke wijze een aanslag waarbij zijn moeder om het leven komt. Zijn vader is een paar maanden daarvoor verdwenen en Theo komt bij de familie van een rijke vriend terecht. Hij is verbijsterd door zijn nieuwe leefomgeving, verward door zijn klasgenoten die het moeilijk vinden met hem om te gaan en diepbedroefd door het verlies van zijn moeder. Theo vindt houvast aan dat ene object dat hem aan haar doet denken: een klein, mysterieus schilderij, dat hem uiteindelijk in de onderwereld van de kunst doet belanden.
Rating: 3/5
Toelichting: Ik vind dat er weinig snelheid in het verhaal zit. Er zijn wat spannende momenten, maar doordat alles verder nogal langdradig is, kon ik niet anders dan denken 'gebeurt er nog eens wat?'. Wat mij betreft had het boek wel een paar honderd pagina's korter gekund. Ik leefde wel heel erg mee met Theo. Mijn volledige review lees je hier!
 
Een man voor één nacht
Schrijver: Jil Karoly
Oorspronkelijke titel: Ein Mann für eine Nacht
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2004
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 220
Flaptekst: Elisabeth vindt dat ze, na een stomvervelend huwelijk van drie jaar, eigenlijk recht heeft op schadevergoeding. Daarom besluit ze alle zekerheden opzij te zetten en op zoek te gaan naar een spannende man voor één nacht. Welgemoed stort ze zich in de wereld van sexy, single mannen.
Rating: 2/5
Toelichting: Ik had geen hoge verwachtingen van dit boek, maar zelfs die lage verwachtingen werden niet waargemaakt. Ik ergerde me ontzettend aan de hoofdpersoon en aan de manier waarop alle mannen werden neergezet. Klik hier voor mijn volledige review.
 
Dat was deel 1 van Books read by me - september! Deel 2 zie je hier.
 

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten