maandag 12 oktober 2015

Het puttertje - Donna Tartt


Titel: Het puttertje
Auteur: Donna Tartt
Originele titel: The goldfinch
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: De Bezige Bij
Aantal pagina's: 925

Theo Decker, een dertienjarige jongen uit New York, overleeft op wonderbaarlijke wijze een aanslag waarbij zijn moeder om het leven komt. Zijn vader is een paar maanden daarvoor verdwenen en Theo komt bij de familie van een rijke vriend terecht. Hij is verbijsterd door zijn nieuwe leefomgeving, verward door zijn klasgenoten die het moeilijk vinden met hem om te gaan en diepbedroefd door het verlies van zijn moeder. Theo vindt houvast aan dat ene object dat hem aan haar doet denken: een klein, mysterieus schilderij, dat hem uiteindelijk in de onderwereld van de kunst doet belanden.

Ik heb ontzettend veel goede dingen gehoord over dit boek en na een aanbeveling van mijn collega was ik erg nieuwsgierig. Hoewel het boek erg dik is - met zijn 925 pagina's dikker dan alle boeken die ik ooit heb gelezen - ging ik er vol voor.

Het verhaal is geschreven vanuit Theo en hij is absoluut geen lieverdje. Toch leefde ik erg met hem mee, terwijl ik niet per se van 'slechte' personages houd. Knap van Tartt!

Ik vind dat er te weinig snelheid in het verhaal zit. Er zijn wat spannende momenten, maar doordat alles verder nogal langdradig is, kon ik niet anders dan denken 'gebeurt er nog eens wat?'. Wat mij betreft had het boek wel een paar honderd pagina's korter gekund, dan had ik het veel meer gewaardeerd.

Het puttertje is een ontzettend mooi verhaal dat goed in elkaar zit en veel meer tot zijn recht zou komen als de ellenlange beschrijvingen van schilderijen, bezoekjes en de omgeving achterwege waren gelaten. Toch vind ik het wel de moeite van het lezen waard.

Rating: 3/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten