dinsdag 1 maart 2016

Wrap-up - februari!

 
Wauw, wat heb ik weer een goede leesmaand achter de rug! Net als vorige maand las ik ook in februari weer tien boeken, gedeeltelijk dankzij de Rainbowthon. Vandaag vertel ik per boek in het kort wat ik ervan vind.
 
Verstand en gevoel
Schrijver: Jane Austen
Oorspronkelijke titel: Sense and sensibility
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1811
Gelezen uitgave van: BoekWerk
Aantal pagina's: 417
Flaptekst: Verstand en gevoel is een prachtig zedenspel waarin de zusters Dashwood twee totaal verschillende eigenschappen vertegenwoordigen. Elinor is tactvol, gereserveerd en beheerst; Marianne is impulsief, emotioneel en extravert. Jane Austen gaat verder dan deze eenvoudige tegenstelling en onderzoekt met af en toe smalende humor en subtiele precisie de spanning tussen de behoeften van het individu en de eisen van de maatschappij. Jonge vrouwen zonder economische of politieke kracht moeten vechten voor hun integriteit en hun geluk in het onophoudelijke gedrang om partners.
Rating: 5/5
Toelichting: Ik hield het niet voor mogelijk, maar Verstand en gevoel vind ik nog mooier dan Pride and prejudice! Ik was steeds erg benieuwd hoe het zou eindigen en dus vloog ik door het boek. Mijn volledige review lees je hier.
 
Liefdeswoordenboek
Schrijver: David Levithan
Oorspronkelijke titel: The lover's dictionary
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Contact
Aantal pagina's: 219
Flaptekst: Het verhaal is eenvoudig genoeg: twee geliefden die het grootste geluk en het diepste verdriet meemaken - maar het is een verhaal dat voor iedereen altijd weer iets anders betekent. In Liefdeswoordenboek weet een man niet wat hem overkomt van geluk wanneer een internetdate resulteert in de liefde van zijn leven.
Rating: 3/5
Toelichting: De wijze waarop dit liefdesverhaal is vormgegeven is echt uniek en de schrijfstijl is prachtig, maar overall zal het geen verhaal zijn dat me lang zal bijblijven denk ik. Mijn review vind je hier.
 
De uitvinding van Hugo Cabret
Schrijver: Brian Selznick
Oorspronkelijke titel: The invention of Hugo Cabret
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2007
Gelezen uitgave van: De Boekerij bv
Aantal pagina's: 535
Flaptekst: Hugo vertelt het verhaal van een weesjongetje dat stiekem in een treinstation in Parijs woont. Hij ontdekt dat er een mysterieus verband bestaat tussen het overlijden van zijn vader, zijn humeurige buurman, de eigenaar van de speelgoedwinkel en een hartvormig slot waarvoor geen slot lijkt te bestaan. Samen met een excentriek meisje probeert hij het geheimzinnige raadsel op te lossen.
Rating: 5/5
Toelichting: Jeetje, wat is dit een leuk boek zeg! Het is duidelijk een verhaal voor een jonger publiek, maar ook ik heb er echt intens van kunnen genieten. Klik hier voor mijn volledige review!
 
Endgame: De opdracht (Endgame #1)
Schrijver: James Frey en Nils Johnson-Shelton
Oorspronkelijke titel: Endgame: The calling
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 426
Flaptekst: Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong. De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen. Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden. Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit.
Ze zijn niet bovennatuurlijk. Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen.
Als de dood komt, dan komt-ie. Voor hen, voor ons allemaal. Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen.
Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.
Rating: 2/5
Toelichting: In principe had het verhaal veel potentie om echt uniek te zijn, maar voor mij heeft het dat jammer genoeg niet waargemaakt. Ik denk ook niet dat ik het goede publiek voor dit boek ben. Overigens ben ik het vervolg nu aan het lezen, terwijl dat eigenlijk niet mijn plan was. Mijn review lees je hier.
 
Every day
Schrijver: David Levithan
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Electric Monkey
Aantal pagina's: 371
Flaptekst: Each morning, A wakes up in a different body. There's never any warning about who it will be, but A is used to that. Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.
And that's fine - until A wakes up in the body of Justin and meets Justin's girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be with - every day...
Rating: 5/5
Toelichting: Ik heb gelachen en gehuild om dit boek (het heeft mijn hart gebroken, maar ook wel een beetje gelijmd) en ik kon niet anders dan meeleven met A en Rhiannon en hun dilemma. Mijn review vind je hier.
 
De kleine getuige
Schrijver: Jodi Picoult
Oorspronkelijke titel: Perfect match
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2002
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 379
Flaptekst: Hulpofficier van justitie Nina Frost vervolgt het soort misdaden dat families verscheurt. Het rechtssysteem is niet altijd het foutloze kompas dat het behoort te zijn. Ze leert dat medeleven tonen en keihard strijden voor rechtvaardigheid de enige manier is om dit mijnenveld over te steken. Maar als Nina ontdekt dat haar vijfjarige zoontje Nathaniel seksueel is misbruikt, is ze niet meer in staat afstand te nemen. In één klap worden Nina's absolute waarheden weggevaagd, en ze bedenkt een plan - ongeacht de consequenties...
Rating: 3,5/5
Toelichting: Uiteindelijk heb ik wat dubbele gevoelens overgehouden aan dit boek; het verhaal vind ik goed, maar de personages - zeker Nina - doen daar nogal afbreuk aan. Dit is niet mijn favoriete boek van Picoult, maar slecht is het echt niet en het verhaal zal me zeker bijblijven. Mijn review lees je hier.
 
Vrees me (Touching Juliette #1)
Schrijver: Tahereh Mafi
Oorspronkelijke titel: Shatter me
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 348
Flaptekst: Niemand weet waarom de aanraking van Juliette dodelijk is, maar Het Herstel heeft grootse plannen met haar. Ze willen haar gebruiken als wapen in hun strijd voor een alleenheerschappij. Maar Juliette heeft haar eigen plannen. Ze vindt voor het eerst in haar leven de kracht om terug te vechten, en om aan een toekomst te denken met de jongen van wie ze dacht dat ze hem voor altijd kwijt was.
Rating: 4,75/5
Toelichting: Whitney van Whitty Novels is zo'n groot fan van de Touching Juliette trilogie dat ze mij er compleet van overtuigde de boeken ook te kopen. Nu ben ik eindelijk begonnen met het lezen en jeetje, ze heeft gelijk! Dit eerste deel is al zo goed dat ik niet kan wachten wat de rest me zal brengen. Klik hier voor mijn review.
 
Harry Potter and the philosopher's stone (Harry Potter #1)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1997
Gelezen uitgave van: Bloomsbury Publishing
Aantal pagina's: 332
Flaptekst: Harry Potter has never even heard of Hogwarts when the letters start dropping on the doormat at number four, Privet Drive. Addressed in green ink on yellowish parchment with a purple seal, they are swiftly confiscated by his grisly aunt and uncle. Then, on Harry's eleventh birthday, a great beetle-eyed giant of a man called Rubeus Hagrid bursts in with some astonishing news: Harry Potter is a wizard, and he has a place at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry.
An incredible adventure is about to begin!
Rating: 5/5
Toelichting: Dit was de eerste keer dat ik een Harry Potter boek in het Engels las en het is waar wat wordt gezegd: de originele boeken geven een heel ander gevoel dan de Nederlandse vertalingen! Mijn review van het Nederlandse boek lees je hier.
 
Omhulde stad (De bijzondere kinderen #2)
Schrijver: Ransom Riggs
Oorspronkelijke titel: Hollow city
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Clavis Uitgeverij
Aantal pagina's: 430
Flaptekst: De vreemde reis die begon in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine gaat verder wanneer Jacob Portman en zijn nieuwe vrienden naar Londen vertrekken. Daar hopen ze een manier te vinden om hun geliefde schoolhoofd, mevrouw Peregrine, te redden.
Maar in deze door oorlog verwoeste stad lijkt er om elke hoek een onaangename verrassing te wachten. Jacob en de kinderen reizen langs bijzondere dieren, freakshows en gedaanteverwisselaars - terwijl ze voortdurend worden opgejaagd door levensgevaarlijke hulsels.
Rating: 3,75/5
Toelichting: Dit tweede deel van de trilogie zit zo boordevol actie dat het me soms wat te veel was. Wel ben ik ook in dit boek weer helemaal weg van de personages. Mijn review zie je hier!
 
Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld
Schrijver: Becky Albertalli
Oorspronkelijke titel: Simon vs. the homo sapiens agenda
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 272
Flaptekst: Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. (Qua drama heeft hij wel genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Hij wordt gechanteerd, Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom hij steeds meer in zichzelf gekeerd is. Simon piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit überhaupt verantwoorden?
Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen, voordat hij eruit geduwd wordt. En dat terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.
Rating: 5/5
Toelichting: Ik keek al zo lang uit naar dit boek dat ik een béétje bang was dat het zou tegenvallen. Maar ik kan je vertellen dat mijn verwachtingen zelfs zijn overtroffen! Mijn volledige review lees je hier.
 
Zo, dat zijn behoorlijk wat vijfsterrenboeken! Wat was jouw favoriete boek van februari?

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten