vrijdag 4 maart 2016

Alles te verliezen - Esther Verhoef

Titel: Alles te verliezen
Auteur: Esther Verhoef
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2008
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Anthos
Aantal pagina's: 319



Claires leven is geslaagd, maar niet zo smetteloos als ze doet voorkomen. Niemand weet waarmee zij in het verleden haar geld verdiende en dat zij een ongezonde relatie had met Marius, een beruchte crimineel. Na tien jaar cel is hij weer op vrije voeten en hij is niet van plan om zijn oude vriendin op te geven. Of heeft hij andere motieven?

Dit boek las ik zonder er van tevoren iets over te weten (behalve het genre). Omdat flapteksten naar mijn mening vaak te veel weggeven als het op thrillers aankomt, wilde ik er blind ingaan. Zo zou ik niet het risico lopen dat het minder spannend zou zijn doordat ik al te veel wist. Over Verhoef heb ik van familie en collega's goede verhalen gehoord, dus ik begon met goede hoop aan Alles te verliezen.

Helaas werden mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt; zelfs zonder het lezen van de flaptekst vond ik dat er te weinig spanning in het verhaal zat. Ik heb geen rillingen gehad tijdens het lezen en ik was meer benieuwd naar hoe het zou gaan dan dat ik vol spanning zat of het zelfs eng vond. Dat heeft er misschien mee te maken dat ik de lat qua thrillers vrij hoog leg doordat ik veel goede boeken heb gelezen binnen dit genre, maar hoe dan ook vind ik het jammer. Het verhaal op zich is wel heel leuk, maar het thrilleraspect heb ik niet zo meegekregen. Van een thriller wil ik dat ik hem 's avonds eigenlijk niet durf te lezen, maar dat kon ik bij dit boek met gemak.

Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl en heb me geĆ«rgerd aan fouten in de tekst, wat me altijd erg afleidt. De personages zijn verder goed uitgewerkt en het wisselende perspectief zorgt ervoor dat je zowel weet wat Claire doet als waar haar man Harald mee bezig is. Het einde vind ik zelf wat afgeraffeld, maar op zich is het wel redelijk afgerond - al was het best voorspelbaar. Af en toe dook een vriendin van Claire op, maar dat leek meer opvulling te zijn dan dat ze ook echt een functie had. Ze had net zo goed geschrapt kunnen worden.

Als je nieuw bent binnen het genre dan is Alles te verliezen denk ik een goed eerste boek om te proberen, want het verhaal zit goed in elkaar en is leuk om te lezen. Verwacht niet al te veel spanning, dan is je leeservaring beter dan wanneer je uitgaat van een echte thriller.

Rating: 3/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten