maandag 14 maart 2016

Endgame: De opdracht - John Frey en Nils Johnson-Shelton (Endgame #1)

Titel: Engame: De opdracht
Auteur: John Frey en Nils Johnson-Shelton
Originele titel: Endgame: The calling
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 426

Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong. De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen. Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden. Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit.

Ze zijn niet bovennatuurlijk. Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen.
Als de dood komt, dan komt-ie. Voor hen, voor ons allemaal. Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen.
Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.

Dit boek kreeg ik bij het Best of Ya book event 2015 en dat was de eerste keer dat ik überhaupt vernam dat het bestond. Toen ik zag dat het codes en raadsels bevat was ik niet razend enthousiast, maar mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt.

Helaas heeft het verhaal mij totaal niet kunnen boeien. Gebeurtenissen die heel spannend hoorden te zijn zorgden er niet voor dat ik op het puntje van mijn stoel zat en het hele idee achter het verhaal ontgaat me een beetje. Het gaat naar mijn gevoel meer om het ontrafelen van een mysterie dan om een goed verhaal. Ik heb zelf overigens niet 'meegedaan' aan het ontdekken van de oplossing (dat kan via onder andere links, afbeeldingen, symbolen en getallen), want daarvoor lees ik een boek niet.

De personages vind ik stuk voor stuk nogal vlak. Er is er niet een bij waar ik meer van wil weten of waar ik een connectie mee voel. Het idee is volgens mij dat je vooral Sarah sympathiek moet vinden en moet hopen dat zij wint, maar ook voor haar voel ik niets.

Ik had steeds het gevoel dat er werd toegewerkt naar een climax, maar helaas voldeed het slot daar totaal niet aan - voor mij in ieder geval niet. Om eerlijk te zijn ben ik dan ook niet echt benieuwd naar de rest van de serie (trilogie?).

In principe had het verhaal veel potentie om echt uniek te zijn, maar voor mij heeft het dat jammer genoeg niet waargemaakt. Ik denk ook niet dat ik het goede publiek voor dit boek ben.

Rating: 2/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten