donderdag 10 maart 2016

De schuldigen - David Baldacci

Titel: De schuldigen
Auteur: David Baldacci
Originele titel: The guilty
Jaar van eerste uitgave: 2015
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal pagina's: 397


Waar ook ter wereld, wie het beoogde slachtoffer ook is, elke dreiging wordt door Will Robie op efficiënte wijze onschadelijk gemaakt. Maar wanneer hij tijdens een buitenlandse missie plotseling niet in staat is om zijn doelwit uit te schakelen, stort zijn wereld in. En om de unieke kwaliteiten die hem de beste maken terug te krijgen, moet hij de confrontatie aangaan met datgene wat hij twintig jaar lang heeft geprobeerd te vergeten: zijn eigen verleden.

Will Robie groeide als kind op in Cantrell, een stadje aan de Golfkust in de staat Mississippi. Na zijn middelbareschooltijd verbrak hij alle banden met zijn familie en vertrok, om nooit meer om te kijken. Totdat zijn vader wordt gearresteerd op verdenking van moord.
Tegen zijn vaders wens in besluit Robie om samen met Jessica Reel in de zaak te duiken, maar dat levert al snel meer vragen op dan antwoorden. Het leidt hen naar de schaduwkant van Cantrell, waar ze te maken krijgen met de levensgevaarlijke gevolgen van beslissingen die in het verleden zijn genomen. En deze keer is er voor vader en zoon geen ontsnappen meer aan...

David Baldacci's boeken hebben mij nog nooit teleurgesteld, dus als ik een boek van hem ga lezen ben ik altijd enthousiast. Ik weet gewoon dat ik het goed zal vinden! Dat was bij De schuldigen weer precies hetzelfde.

Ik heb al eerder een boek van Baldacci gelezen waarin Will Robie en Jessica Reel de hoofdrol spelen, namelijk Onschuldig. Daardoor kende ik hen allebei al en het was daardoor extra leuk om ze terug te zien in dit verhaal, hoewel het compleet anders is.

Over het algemeen gaan Baldacci's boeken voornamelijk over de missies waarop bijvoorbeeld Robie en Reel worden gestuurd, maar dat is in dit geval anders. De twee missies die Robie uitvoert vinden in de eerste paar hoofdstukken plaats en daarna gaat het over zijn zoektocht naar het verhaal achter zijn vaders arrestatie. Dat betekent overigens allerminst dat dit verhaal minder spannend is dan wat ik van Baldacci ken!

De schuldigen zit vol plotwendingen, mysterieuze personages en heel veel actie. Daarnaast leer je Robie beter kennen doordat je meer over zijn verleden te weten komt en daardoor begrijp je beter waarom hij is geworden wie hij is. Die persoonlijke aanvulling kan ik erg waarderen, want op die manier wordt het verhaal meer verdiept.

Voor de allereerste keer heeft Baldacci mij niet helemaal weten te verrassen met het einde van een boek. Het hoe en waarom wist ik echt pas toen ik het las, maar de wie-vraag vond ik wel redelijk duidelijk. Dat deed trouwens helemaal niets af aan de spanning en ook de verschillende plotwendingen zag bijna geen van alle aankomen. Ik zat regelmatig op het puntje van mijn stoel en steeds als ik ook maar twee minuten de tijd had, besteedde ik die aan lezen. Ik wilde zó graag weten hoe het precies in elkaar zat.

Ook met dit verhaal heeft Baldacci weer laten zien dat hij echt mijn absoluut favoriete thrillerauteur is. Wat kan die man schrijven zeg! Als je nog niet eerder iets van hem hebt gelezen, dan raad ik je bij dezen aan om dat héél snel te gaan doen.

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten