vrijdag 25 maart 2016

Oog om oog - Buddy Tegenbosch

Titel: Oog om oog
Schrijver: Buddy Tegenbosch
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2015
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 303


Al vanaf de basisschool hoort Jaap-Jan er niet bij. Hij weet wat daarvan de reden is en die reden heeft een naam: Ivar. Door de sadistische spelletjes van Ivar leeft Jaap-Jan elke dag in angst. Maar wanneer hij achttien is, neemt hij een besluit: vanaf nu gaat alles anders. Hij verhuist, gaat op kamers en begint aan een studie psychologie.
Tot zijn verbazing maakt hij snel vrienden, komt hij op een fantastische plek te wonen en wordt hij barman in de grootste club van de stad. Jaap-Jan, inmiddels JJ voor zijn vrienden, heeft het prima naar zijn zin. Totdat op een avond een oude bekende de club binnenkomt: Ivar. Voor de tweede keer neemt JJ een besluit, ditmaal met verstrekkende gevolgen.

Ik wilde Oog om oog al lezen sinds ik Buddy Tegenbosch vorig jaar bij het Best of YA event zag en toen ik het boek bij de bibliotheek vond, moest ik hem dan ook wel meenemen. De beschrijving van het boek intrigeerde me, dus ik was erg benieuwd!

Het verhaal is erg spannend, wat door de opbouw nog wordt versterkt. Tussen de stukken van het heden krijg je steeds een stukje uit het verleden van Jaap-Jan. Door de eerste bladzijde was ik meteen benieuwd hoe we daar terecht zouden komen via het verhaal.

De personages hebben allemaal heel duidelijk hun eigen stem. Vooral Jaap-Jan leer je natuurlijk goed kennen. Aan het begin vond ik hem erg sympathiek, maar door zijn acties in het tweede deel van het boek zwakte dat nogal af. Mi-Lan en vooral Scrabble zijn een leuke toevoeging aan het verhaal. Scrabble is zo'n uniek personage dat Tegenbosch wat mij betreft nog wel een boek over hem mag schrijven.

Hoewel ik het een goed verhaal vind waarin ik ook een paar keer echt werd verrast, vind ik dat de marketing om het boek heen een deel van de spanning weghaalt. Zowel in de flaptekst als in het verhaal dat Tegenbosch op het Best of YA event vertelde, wordt veel te veel weggegeven. Iets wat pas op 2/3e van het boek gebeurt staat op de achterkant al geschreven, waardoor ik er een beetje op zat te wachten. Als ik iets niet wil bij een boek dan is dat het wel.

Ondanks mijn ongenoegen over het weggeven van te veel informatie ben ik zeker blij dat ik dit boek heb gelezen. Leuk om eens een YA boek van Nederlandse bodem te lezen!

Rating: 3,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten