dinsdag 15 maart 2016

Every day - David Levithan

Titel: Every day
Auteur: David Levithan
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Engels
Gelezen uitgave van: Electric Monkey
Aantal pagina's: 371




Each morning, A wakes up in a different body. There's never any warning about who it will be, but A is used to that. Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.

And that's fine - until A wakes up in the body of Justin and meets Justin's girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be with - every day...

Dit is het vierde boek van Levithan dat ik heb gelezen en ook dit verhaal heeft er weer voor gezorgd dat ik verliefd ben op zijn schrijfstijl.

In Every day volg je A die niet per se een jongen of een meisje is. Toch zie ik A als jongen, wat laat zien dat ik graag in hokjes denk - precies hetgene wat Levithan via A's gedachten ook uit: dat iedereen graag wil weten of iets links of rechts is en niet kan omgaan met onwetendheid en daarom zelf maar een invulling geeft. De gedachten die A heeft hebben me echt laten nadenken en zorgen ervoor dat ik nog steeds nadenk over dit idee. Door A in het lichaam te laten kruipen van ontzettend diverse mensen is het verhaal nog interessanter.

Vanaf het begin zat ik helemaal in het verhaal en ik had geen idee hoe het zou eindigen. Natuurlijk ging er weleens wat door mijn hoofd, maar de uitkomst waarvoor Levithan heeft gekozen zat daar niet bij. Dat verrassingseffect kan ik zeker waarderen.

Ik heb gelachen en gehuild om dit boek (het heeft mijn hart gebroken, maar ook wel een beetje gelijmd) en ik kon niet anders dan meeleven met A en Rhiannon en hun dilemma. Het voelde zo echt dat ik ze oprecht wilde helpen. De laatste tijd zeg ik dit vaker over verhalen, maar ook in dit geval is het zeker van toepassing: Every day is uniek in z'n verhaal en anders dan alles wat ik ooit heb gelezen. Ik wil nog veel meer van Levithan!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten