donderdag 17 maart 2016

De kleine getuige - Jodi Picoult

Titel: De kleine getuige
Auteur: Jodi Picoult
Originele titel: Perfect match
Jaar van eerste uitgave: 2002
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 379

Hulpofficier van justitie Nina Frost vervolgt het soort misdaden dat families verscheurt. Het rechtssysteem is niet altijd het foutloze kompas dat het behoort te zijn. Ze leert dat medeleven tonen en keihard strijden voor rechtvaardigheid de enige manier is om dit mijnenveld over te steken. Maar als Nina ontdekt dat haar vijfjarige zoontje Nathaniel seksueel is misbruikt, is ze niet meer in staat afstand te nemen. In één klap worden Nina's absolute waarheden weggevaagd, en ze bedenkt een plan - ongeacht de consequenties...

Zoals de flaptekst al laat blijken, is dit een ontzettend zwaar en heftig boek. Het was daarom op sommige punten best pittig om te lezen. Kindermisbruik is een van de hoofdonderwerpen van het verhaal en ik vind dat Picoult daar op respectvolle wijze mee is omgegaan. Ze draait er niet omheen, maar tegelijkertijd wordt het ook geen sensatieverhaal.

Ik las al twee andere boeken van Picoult en haar schrijfstijl is heel duidelijk terug te vinden in alle drie de boeken. Ik vind het vrij zakelijk, zonder afstandelijk of saai te zijn. Het genre vind ik lastig te bepalen, maar dat stoort me niet.

Je volgt het verhaal vanuit verschillende perspectieven, maar Nina Frost is de hoofdpersoon. Haar daden buiten beschouwing gelaten (daar laat ik me niet over uit) vind ik haar geen leuk personage. Hoe ze in het begin van het boek is en hoe ze verder reageert op anderen irriteerde me. Bij de andere personages weet ik niet zo goed wat ik van ze moet vinden. Nathaniel is wat mij betreft een uniek perspectief om vanuit te lezen, omdat hij pas vijf jaar is. De andere personages vind ik niet per se leuk, maar ook niet slecht.

Uiteindelijk heb ik wat dubbele gevoelens overgehouden aan dit boek; het verhaal vind ik goed, maar de personages - zeker Nina - doen daar nogal afbreuk aan. Dit is niet mijn favoriete boek van Picoult, maar slecht is het echt niet en het verhaal zal me zeker bijblijven.

Rating: 3,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten