zaterdag 19 maart 2016

Omhulde stad - Ransom Riggs (De bijzondere kinderen #2)

Titel: Omhulde stad
Auteur: Ransom Riggs
Originele titel: Hollow city
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Clavis Uitgeverij
Aantal pagina's: 430


De vreemde reis die begon in De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine gaat verder wanneer Jacob Portman en zijn nieuwe vrienden naar Londen vertrekken. Daar hopen ze een manier te vinden om hun geliefde schoolhoofd, mevrouw Peregrine, te redden.

Maar in deze door oorlog verwoeste stad lijkt er om elke hoek een onaangename verrassing te wachten. Jacob en de kinderen reizen langs bijzondere dieren, freakshows en gedaanteverwisselaars - terwijl ze voortdurend worden opgejaagd door levensgevaarlijke hulsels.

Voor dit tweede deel uit de De bijzondere kinderen trilogie had ik hooggespannen verwachtingen na het lezen van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Dat boek verraste mij namelijk enorm en ik was erg benieuwd hoe het verhaal verder zou gaan.

Ook in Omhulde stad vind ik de personages weer geweldig. Bronwyn steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit, wat is zij een fijn personage! Hoewel Enoch nogal nukkig is in dit boek heeft ook hij zijn charme en dat betekent dat ik niemand in dit verhaal vervelend vind. Dat is best knap als je nagaat hoeveel personages het boek telt. Riggs heeft ook in dit tweede deel zijn verhaal weer om foto's heen verteld en dat blijf ik een mooi idee vinden.

Een van de belangrijkste plotwendingen was al heel lang van tevoren overduidelijk en dat was wel erg jammer. Verder zit het verhaal vol spanning en actie. Aan de ene kant is dat fijn, want het betekent dat dit tweede boek zeker geen 'overbrugging' is tussen het eerste en het laatste deel van de trilogie, maar echt een functie op zichzelf heeft. Aan de andere kant had het van mij wel wat minder gemogen. Er zat voor mijn gevoel nauwelijks een adempauze in, waardoor ik minder van het verhaal kon genieten dan van het eerste deel.

Ik weet niet waar het verder nog door kwam, maar overall deed het boek niet zo veel met me. Ik heb er eigenlijk geen aanwijsbare reden voor (het is namelijk een heel goed boek), het is gewoon een gevoel. De laatste paar bladzijden maakten wel weer een hoop goed, want die vind ik erg mooi. Ze zorgen ervoor dat ik benieuwd ben naar Bibliotheek der zielen, het laatste deel in de trilogie. Naar mijn idee staat er nog een hoop te gebeuren voor het verhaal afgerond kan worden!

Rating: 3,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten