zondag 13 december 2015

The martian - Andy Weir

Titel: The martian
Auteur: Andy Weir
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: Podium Publishing on Brilliance Audio
Aantal pagina's: 369



I'm stranded on Mars.

I have no way to communicate with Earth.

I'm in a Habitat designed to last 31 days.

If the Oxygenator breaks down, I'll suffocate. If the Water Reclaimer breaks down, I'll die of thirst. If the Hab breaches, I'll just kind of explode. If none of those things happen, I'll eventually run out of food and starve to death.

So yeah. I'm screwed.

Dit is het allereerste luisterboek dat ik ooit 'gelezen' heb en ik denk dat de luistervorm voor mij ook noodzakelijk was bij dit verhaal. Als ik het had gelezen dan had ik het waarschijnlijk snel opgegeven.

Het idee van het verhaal vind ik heel goed en er zit veel spanning in. Want haalt hij het wel of haalt hij het niet? De uitvoering vind ik minder. Het boek zit vol technische en scheikundige termen en ik denk dat vooral mensen die zelf in die richting werken zullen snappen wat er allemaal gaande is. Naar die dingen luisterde ik dus met een half oor, want ik had toch niet echt een idee waar hij het over had.

Er zitten wel veel momenten in waarop de spanning stijgt en die zijn goed en met veel actie beschreven. Doordat je steeds wisselt tussen Mark op Mars, de mensen bij NASA op aarde en de crew die Mark heeft achtergelaten op Mars, weet je ook niet altijd meteen hoe het afloopt. Dat vind ik goed gedaan.

Er zit veel humor in het verhaal waardoor ik af en toe een glimlach niet kon onderdrukken. Ik vond het alleen niet altijd passend; hoewel het waarschijnlijk Marks manier is om te kunnen overleven op een moment dat hij helemaal alleen is en niet weet of hij ooit gered zal worden, vind ik het onrealistisch dat hij nooit echt in paniek lijkt te zijn. Hij scheldt een paar keer en dan is het weer over.

Zelf denk ik dat dit boek veel beter wat geweest zonder alle technische en scheikundige termen en beschrijvingen. Ik ben benieuwd hoe ze daar in de verfilming mee om zijn gegaan. Waarschijnlijk zal het verhaal me vooral bijblijven omdat het niet iets is waar ik vaak over heb gelezen en niet per se omdat ik het nou zo denderend goed vond.

Rating: 2,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten