woensdag 2 december 2015

Books read by me - november!

Zo hé, ik heb in geen tijden zo weinig boeken in een maand gelezen. Door NaNoWriMo2015 besteedde ik veel van mijn vrije tijd aan schrijven, maar alsnog heb ik vier boeken uit kunnen lezen. En zoals je misschien wel weet is dat precies wat ik voor ogen had! Vandaag zie je welke boeken ik las en wat ik ervan vond.

Harry Potter en de gevangene van Azkaban (Harry Potter #3)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the prisoner of Azkaban
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1999
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 326
Flaptekst: Voordat Harry Potter aan zijn derde jaar op Zweinstein kan beginnen, moet hij de zomervakantie doorbrengen bij zijn gemene oom en tante en vervelende neefje Dirk. Door een magisch ongelukje komt hij 's avonds laat opeens op straat te staan. Dan blijkt dat Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Voldemort, uit de gevangenis van Azkaban is ontsnapt. Hij is op de vlucht en heeft het wellicht op Harry gemunt.
Er volgt een enerverend schooljaar met nieuwe vakken als Dreuzelkunde en zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban, en Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben.
Rating: 5/5
Toelichting: De Harry Potter boeken lijken steeds beter te worden. Dit derde verhaal is superspannend, heeft ontzettend verrassende elementen en zit gewoon heel goed in elkaar. Opnieuw valt de mooie schrijfstijl van J.K. Rowling mij op. Mijn volledige review lees je hier.
 
Harry Potter en de vuurbeker (Harry Potter #4)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the goblet of fire
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2000
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 547
Flaptekst: Zoals ieder jaar brengt Harry Potter de zomervakantie door bij zijn vreselijke oom en tante, waar de sfeer dit jaar extra gespannen is doordat hun verwende zoontje Dirk op dieet is. Harry kan dan ook niet wachten tot hij terug mag naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, om aan zijn vierde schooljaar te beginnen. Maar voor het zover is, wordt hij door de familie Wemel op spectaculaire wijze bij de Duffelingen opgehaald, om mee te gaan naar de finale van het WK Zwerkbal! Harry weet dan nog niet dat er dat jaar op Zweinstein een nog groter en spannender evenement zal plaatsvinden, waarbij ook leerlingen van buitenlandse toverscholen vertegenwoordigd zullen zijn. Ondanks alle opwinding en magische gebeurtenissen, probeert hij zich toch op zijn lessen te concentreren.
Ondertussen zijn er allerlei tekenen die erop wijzen dat Voldemort, met behulp van Duistere tovenaars, weer aan kracht begint te winnen. De angst dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden opnieuw zal toeslaan, wordt steeds groter...
Rating: 5/5
Toelichting: Dit vierde boek in de serie is weer ongelofelijk spannend en het verhaal zit opnieuw erg goed in elkaar. Rowling onthult in ieder boek weer net iets meer over hoe het was toen Voldemort nog aan de macht was en over hoe Voldemort in elkaar zit. Daardoor wil je blijven lezen. Klik hier voor mijn review!
 
Harry Potter en de orde van de feniks (Harry Potter #5)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the order of the phoenix
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2003
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 668
Flaptekst: Harry's verplichte zomervakantie bij oom Herman en tante Petunia op de Ligusterlaan is deze keer nog erger dan alle voorgaande jaren: niet alleen wordt hij door de Duffelingen weer vreselijk behandeld, ook zijn beste vrienden lijken hem deze zomer totaal te negeren.
Harry vindt dat hij iets moet doen, maakt niet uit wat, om zo snel mogelijk te kunnen terugkeren naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Maar dan krijgt de vakantie een onverwacht einde en wordt het zelfs onzeker of Harry nog wel aan zijn vijfde schooljaar op Zweinstein mag beginnen. Vreemde gebeurtenissen stapelen zich op en Harry doet ontdekkingen die het hem onmogelijk maken kalm te blijven.
Rating: 5/5
Toelichting: Nu ik dit boek voor de tweede keer las, vond ik het veel beter dan de eerste keer. Jeetje, wat heeft het mij verrast! Dit vijfde deel in de serie zorgde voor all the feels en daarnaast is het een stuk duisterder dan de voorgaande boeken. Mijn uitgebreide review lees je hier.
 
Through the looking-glass and what Alice found there (Alice in Wonderland #2)
Schrijver: Lewis Carroll
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1872
Gelezen uitgave van: Macmillan Children's Books
Aantal pagina's: 200
Flaptekst: Alice's second adventure takes her through the looking-glass to a place even curiouser than Wonderland. She finds herself caught up in a chess game and sets off to become a queen. Om the way Alice meets a host of nonsense characters, including Tweedledum and Tweedledee, and Humpty Dumpty
Rating: 4/5
Toelichting: Ik vond dit tweede verhaal over Alice een stuk beter dan het eerste, al denk ik dat het er vooral te maken heeft dat mijn verwachtingen deze keer een stuk lager waren. Het is opnieuw een grappig verhaaltje en ik denk dat het voor kinderen zeker leuk is!
 
x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten