zondag 20 december 2015

Harry Potter en de relieken van de dood - J.K. Rowling (Harry Potter #7)

Titel: Harry Potter en de relieken van de dood
Auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the deathly hallows
Jaar van eerste uitgave: 2007
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 541

De zomervakantie is voorbij, maar Harry Potter keert dit jaar niet terug naar Zweinstein. Hij staat voor de gevaarlijke en haast onmogelijke opdracht van Perkamentus: de overgebleven Gruzielementen opsporen en vernietigen. Zal hem dat lukken?

Zo, dat was de finale! Dit zevende en laatste deel van de Harry Potter serie is het boek dat ik het meest vind verschillen van de andere delen, vooral doordat Harry, Ron en Hermelien dit schooljaar niet naar Zweinstein gaan.

Door de verfilmingen wist ik nog veel van wat er in Harry Potter en de relieken van de dood gebeurt, maar om het weer in boekvorm te beleven was echt alsof ik het opnieuw voor de eerste keer las. Dit zevende boek is het toppunt van spanning in de serie en je wordt meerdere malen op het verkeerde been gezet - als je het verhaal nog niet kent tenminste, deze tweede keer wist ik natuurlijk al wel hoe het zat.

Eindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om sympathie te voelen voor Sneep, al blijft zijn gedrag in de andere boeken ervoor zorgen dat ik alsnog een beetje de kriebels van hem krijg. Voor Draco Malfidus heb ik dat nog steeds niet voor elkaar gekregen, al snap ik wel waarom velen dat voor hem voelen. De vele slachtoffers die in dit boek vallen - waaronder een aantal van mijn favorieten - gaan me echt aan het hart, al snap ik wel waarom Rowling hiervoor heeft gekozen.

Ik weet dat de epiloog veel bekritiseerd is, maar ik vind het wel een schattige uitkomst. Ik weet altijd graag hoe het met iemand verder gaat, dus voor mij is zo'n toevoeging ideaal. Nu hoef ik in ieder geval niet zelf te gaan zitten gissen.

Een aantal van Rowlings beroemdste uitspraken (geschreven uiteraard) komen uit dit laatste boek en sowieso zit deel 7 ook weer vol met supermooie zinnen en achterliggende gedachten. Als ik kijk naar hoe goed alles klopt dan kan ik alleen maar heel veel bewondering hebben voor haar en ik blijf me afvragen hoe ze het ooit heeft bedacht en voor elkaar heeft gekregen.

Ik vind het echt jammer dat ik nu door de hele serie heen ben, want wat was het leuk om er opnieuw in te duiken! Op naar een filmmarathon ;)

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten