donderdag 5 november 2015

Schrijven kreng! - Lisette Jonkman

Titel: Schrijven kreng!
Auteur: Lisette Jonkman
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Luitingh-Sijthoff B.V.
Aantal pagina's: 219


Je wilt een romantisch, grappig en meeslepend verhaal schrijven, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen? Of misschien zit je vast in het midden van een verhaal? Om je verder te helpen deelt schrijfster Lisette Jonkman haar tips, blunders en misstappen met je.

Wat vind je in dit boek?
- valkuilen die wel heel erg lekker liggen
- de meest gebruikte schrijfontwijkende smoezen
- manieren om inspiratie te forceren
- schrijfstopwoordjes
- en nog veel meer!

Kijk, dat is nog eens een leuke schrijfgids! In plaats van droge stof waar je niet doorheen komt en bergen oefeningen die je toch niet doet, is dit een boek waar ik zo'n beetje net zo vrolijk van word als van een chicklit - het genre waarin Lisette Jonkman normaal gesproken schrijft.

Jonkman behandelt alle fases van het bedenken van je verhaal tot het redigeren en omgaan met feedback. Ze leert je hoe je dialogen, seksscènes en personages het beste vormgeeft, zonder dat ze belerend is. Ze vindt het prima als je alle ideeën die ze bespreekt naast je neerlegt; het gaat er wat haar betreft om dat je eruit haalt wat voor jou werkt. En dat leest heel prettig!

In het nawoord staat: 'Hoe dan ook hoop ik [...] dat je minstens één keer hebt moeten gniffelen [...].' Nou, dat heb ik zeker. Alleen al de titels van de hoofdstukken zijn top, en de blunders die Jonkman deelt maken het alleen maar grappiger. De oefeningen in het boek zijn leuk - af en toe zelfs hilarisch - en ik heb er ook van geleerd (dat is waarschijnlijk belangrijker bij een schrijfgids, maar toch), een perfecte combinatie.

De tips die ze geeft zijn naar mijn idee heel nuttig en met haar boek heeft Jonkman er vooral voor gezorgd dat ik ontzettend veel zin heb om bezig te gaan met het verhaal dat ik vlak na NaNoWriMo 2014 heb bedacht. Wat een timing hè, I know...

Hoe dan ook, als je geprikkeld wilt worden om aan jouw verhaal te werken en - uiteraard - onderweg veel goed advies wilt opdoen, dan raad ik je Schrijven kreng! zeker aan.

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten