maandag 2 november 2015

Books read by me - oktober! (deel 1)

 
Oktober ligt alweer achter ons en in deze maand las ik zestien boeken. Nou ja, niet helemaal... Het lijkt heel wat, maar er zitten ook heel wat korte verhalen tussen. Zo las ik er vier voor de Grisha read-a-long van Blossom Books en nam ik ook wat dunne boekjes mee naar Londen.
 
 
Without further ado is hier de eerste helft van wat ik heb gelezen in oktober!

Schim en schaduw (Grisha #1)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: Shadow and bone
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 352
Flaptekst: Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker.
Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha; het magische elitecorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.
Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.
Rating: 4,5/5
Toelichting: Het duurde eventjes voordat ik in het verhaal zat, maar zodra dat was gelukt zat ik er ook helemaal in. De personages zijn stuk voor stuk uniek en interessant en ik zat regelmatig op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen. Mijn volledige review lees je hier.
 
De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine (De bijzondere kinderen #1)
Schrijver: Ransom Riggs
Oorspronkelijke titel: Miss Peregrine's home for peculiar children
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Clavis Uitgeverij
Aantal pagina's: 380
Flaptekst: Als kind had Jacob al een speciale band met zijn op Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto's. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind. De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds... Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.
Rating: 5/5
Toelichting: Het verhaal dat Riggs heeft geschreven is echt briljant, hoe kòm je erop! Het zit heel goed in elkaar en heeft verrassende elementen. Ik vond het heel spannend - al is niet iedereen dat met me eens. De personages passen heel goed in dit verhaal en de wereld die Riggs heeft gecreëerd. Klik hier voor mijn review!
 
Harry Potter en de steen der wijzen (Harry Potter #1)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the philosopher's stone
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1997
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 228
Flaptekst: Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn vreselijke oom en tante in een bezemkast onder de trap woont.
Op zijn elfde verjaardag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem die zijn hele leven verandert: hij wordt uit het huis van zijn oom en tante gered door een woeste figuur op een vliegende motorfiets en komt erachter wie zijn overleden ouders waren.
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9 3/4 belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters.
En ten slotte moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.
Rating: 5/5
Toelichting: Ein-de-lijk heb ik na een jaar of dertien dit boek herlezen en er zit veel meer humor in dan ik me herinnerde. De schrijfstijl van Rowling vind ik echt heel goed en ze heeft mooie uitspraken. Mijn volledige review lees je hier.
 
Harry Potter en de geheime kamer (Harry Potter #2)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the chamber of secrets
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1998
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 254
Flaptekst: Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Het blijkt echter een hele heksentoer te zijn om daar te komen, zodat Harry en zijn vriend Ron ten slotte in een vliegende auto naar school gaan.
Na alle avonturen van het eerste schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Bezweringen, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden, maar niets blijkt minder waar. Een mysterieuze stem roept hem, er vinden aanslagen plaats en Harry ontdekt een wel heel bijzonder dagboek.
Rating: 5/5
Toelichting: Rowling bouwt de spanning flink op in dit boek. Omdat ik het al eerder heb gelezen en dus wist wat er zou gebeuren, kon ik me meer concentreren op de mooie schrijfstijl en hoe goed het verhaal in elkaar zit. Klik hier voor mijn volledige review!
 
Dreiging en duisternis (Grisha #2)
Schrijver: Leigh Bardugo
Oorspronkelijke titel: Siege and storm
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 411
Flaptekst: Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerser verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.
Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere macht die zich in het land verzamelt. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling - en verder weg van Mal.
Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Er zit opnieuw veel actie in dit tweede boek, waardoor het gemakkelijk leest. Omdat het niet per se goed afloopt, blijft het ook spannend. Vooral het laatste gedeelte zat ik helemaal in het verhaal. Helaas heeft Alina gezorgd voor een nare bijsmaak bij dit boek. Mijn review lees je hier.
 
Kind van het oerwoud
Schrijver: Marina Chapman
Oorspronkelijke titel: The girl with no name
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: Luitingh-Sijthoff BV/Libelle Bookazine
Aantal pagina's: 352
Flaptekst: Als peuter wordt Marina Chapman ontvoerd en alleen in een oerwoud achtergelaten. Ze sluit zich aan bij een groep kapucijnapen, die haar leren overleven. Vijf jaar lang kopieert ze hun gedrag: eet wat zij eten, drinkt wat zij drinken, leert hun taal en klimt de hoogste bomen in. Dat is haar redding. Langzamerhand verliest ze echter elk besef van mens-zijn, totdat ze na vijf jaar door jagers wordt ontdekt, die haar meenemen naar de bewoonde wereld, waar ze nog jarenlang als straatkind leeft.
Uiteindelijk is Marina Chapman een 'gewoon mens' geworden. Ze woont nu in Engeland, heeft een man, twee dochters en drie kleinkinderen. Haar verhaal is opgetekend door haar jongste dochter Vanessa, die haar leven lang al door haar moeder wordt geïnspireerd. Vanessa schaamt zich inmiddels niet meer als haar moeder plotseling in een boom klimt.
Rating: 4/5
Toelichting: Dit is een ongelofelijk, verschrikkelijk, maar tegelijkertijd ook een mooi verhaal over een leven waar je je weinig bij kunt voorstellen, maar waar je een goede indruk van krijgt door de duidelijke beschrijvingen. Mijn review vind je hier.
 
The Great Winglebury duel
Schrijver: Charles Dickens
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 56
Flaptekst: Two rollicking tales of scoundrels and ne'er-do-wells from the Sketches by Boz that launched Dickens's career.
Rating: 2,5/5
Toelichting: De schrijfstijl is erg mooi; zelfs de omschrijvingen van hoe dingen eruitzien - wat ik altijd nogal overbodig vind - wisten me redelijk te boeien. Bij het eerste verhaal was ik de draad kwijt van hoe het zat en het einde vond ik nogal snel, gemakkelijk en niet geloofwaardig. Het tweede verhaal - The steam excursion - heeft me absoluut niet weten te boeien en mijn gedachten dwaalden steeds af.
 
The figure in the carpet
Schrijver: Henry James
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 56
Flaptekst: James's troubling late-Victorian mystery of an unsolved literary riddle and sudden death has inspired endless speculation.
Rating: 4/5
Toelichting: Een interessant, erg mooi geschreven verhaal. Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar het geheim waar dit verhaal over gaat!
 
Dat was deel 1 van Books read by me - oktober! Deel 2 zie je hier.
 

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten