dinsdag 1 september 2015

Books read by me - augustus!


Deze maand las ik veel minder boeken dan vorige maand, maar door het soort boeken dat ik las ben ik heel tevreden! In totaal las ik in augustus negen boeken.
 
Agnes Grey
Schrijver: Anne Brontë
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1847
Gelezen uitgave van: BoekWerk
Aantal pagina's: 295
Flaptekst: Wanneer het gezin waarin de jonge Agnes Grey - ze is nog maar nauwelijks achttien jaar oud - opgroeit, in ernstige financiële moeilijkheden komt, besluit Agnes te proberen haar ouders financieel te steunen door gouvernante te worden. Het eerste gezin waarin ze terechtkomt, brengt haar weinig goeds en haar verblijf daar duurt, gelukkig, niet lang. Bij het tweede blijft ze aanmerkelijk langer en die werkkring zal haar verdere leven bepalen op een manier waarop ze tijdens de vele moeilijke uren van het dagelijkse bestaan niet durfde te hopen.
Rating: 4,5/5
Toelichting: Dit is de eerste klassieker die ik heb gelezen en ik moest even wennen aan het verschil met boeken van nu. Zodra ik gewend was aan het 'gebrek' aan actie kon ik echt genieten van het boek. Het verhaal is heel erg gericht op de personages en het is geschreven als een soort dagboek. Het is heel geschikt om als beginneling op het gebied van klassiekers te lezen! Mijn review vind je hier.
 
Pride and prejudice
Schrijver: Jane Austen
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1813
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 389
Flaptekst: Lizzy Bennet finds eligible bachelor Darcy arrogant the first time she meets him, and when she hears he has been meddling in her family's affairs is determined to dislike him even more.
Darcy, however, finds himself increasingly attracted to her good looks and lively mind. In the story of misunderstandings that follows, Lizzy is led to question everything she thought she knew.
Rating: 4,75/5
Toelichting: En toen viste ik opnieuw een klassieker uit mijn TBR jar! Ik kon dit boek meer waarderen, doordat ik al gewend was aan de stijl van klassiekers. Het was soms lastig te volgen wie er aan het woord was, maar ik vond het een heel mooi verhaal. Mijn volledige review lees je hier!
 
De selectie (De selectie #1)
Schrijver: Kiera Cass
Oorspronkelijke titel: The selection
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 268
Flaptekst: Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Deelname biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te wedijveren om het hart van prins Maxon. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig kaste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour, avondjurken en mooie juwelen.
Maar voor America Singer is de selectie een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil. Maar dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.
Rating: 3,75/5
Toelichting: Dit boek leest echt als een trein! Hoewel ik het soms wat te gemaakt of kinderlijk geschreven vond en het einde voor mij wat te abrupt kwam, vond ik het een heerlijk makkelijk-weglees-boek. Het voelt wel een beetje als een guilty pleasure... Klik hier voor mijn review!
 
Stad van beenderen (Kronieken van de onderwereld #1)
Schrijver: Cassandra Clare
Oorspronkelijke titel: City of bones
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2007
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 468
Flaptekst: Wanneer de 15-jarige Clary samen met haar beste vriend Simon naar de Pandemonium Club gaat, een club in New York, is ze getuige van een moord. Drie jongeren met tatoeages en vreemde wapens vermoorden een jongen. Hij blijkt een demon te zijn en de drie tieners zijn Schaduwjagers, een ras van engelen en mensen die belast zijn met de taak om de wereld vrij te houden van demonen.
Als vervolgens Clary's moeder verdwijnt en Clary zelf bijna vermoord wordt door een demon, gaat ze samen met Jace, een van de Schaduwjagers, op onderzoek uit en ontdekt ze de waarheid over haar verleden en een verschrikkelijk gevaar dat de aarde en de wereld van de Schaduwjagers bedreigt.
Rating: 3,75/5
Toelichting: Ik vond het boek eerlijk gezegd wat tegenvallen nadat ik er zo veel goede verhalen over had gehoord op BookTube. Ik wist tijdens het lezen steeds niet of ik het nou goed of slecht vond en ik voelde geen band met de personages. Toch ben ik nieuwsgierig genoeg gemaakt om deel 2 in de serie te lezen. Mijn volledige review zie je hier.
 
A hippo banquet
Schrijver: Mary Kingsley
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 52
Flaptekst: The fearless, pioneering Victorian female explorer describes dodging elephants and fighting off a leopard with a stool in Africa.
Rating: 2/5
Toelichting: Ik vond het een erg saai boek met hier en daar wat humor. Het is een soort reisverslag met mooie zinnen, maar het nut van het verhaal zie ik niet.
 
Drie is te veel
Schrijver: Jill Mansell
Oorspronkelijke titel: Two's company
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1996
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V.
Aantal pagina's: 336
Flaptekst: Cass Mandeville is gelukkig. Ze presenteert een succesvol radioprogramma, is al jaren getrouwd met haar jeugdliefde Jack en samen hebben ze drie geweldige kinderen. In de ogen van de media is de familie Mandeville perfect. Tot de oogverblindende journaliste Imogen op de stoep staat voor een interview. Cass ontdekt dat Jack niet zo perfect is als ze dacht: hij laat zich moeiteloos door Imogen inpakken. Drie is te veel! Lukt het Cass om haar huwelijk met Jack te redden?
Rating: 3,75/5
Toelichting: Wat een heerlijk Jill Mansell boek toch weer! De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor ik echt een hekel had aan sommige en andere sympathiek vond. De schrijfstijl zorgde soms voor wat verwarring, maar ik vond het echt een goede chicklit! Mijn review zie je hier.
 
Londen
Schrijver: Edward Rutherfurd
Oorspronkelijke titel: London
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1997
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Fontein
Aantal pagina's: 827
Flaptekst: Londen heeft een fascinerende ontstaansgeschiedenis. Edward Rutherfurd neemt de lezer mee in een geromantiseerde geschiedenis van de stad door de eeuwen heen. Londen begint met de strijd van de Kelten tegen de Romeinen in 54 na Chr. en eindigt in onze tijd.
Alle verhaallijnen zijn verbonden door vier families. Zo werkt in 251 een jonge Romeinse staatsburger van Keltische afkomst in Londinium als valsemunter. Van een van zijn nakomelingen wordt in 604 het leven gered door een edelvrouw. In 1357 wordt de rijke koopman Gilbert Bull samen met Geoffrey Chaucer peetvader van een vondeling, die later het leven van zijn dochter redt en daarom met haar mag trouwen. De vrouw van een van hun nakomelingen raakt door haar broers betrokken bij de huwelijksperikelen van Hendrik VIII en zo verder.
Door de kleurrijke hoofdpersonen wordt de stad in elke tijdsperiode tot leven gebracht.
Rating: 4,5/5
Toelichting: Hoewel ik allesbehalve geïnteresseerd ben in geschiedenis, moest ik dit boek over de stad van mijn dromen natuurlijk lezen! Edward Rutherfurd schrijft heel interessant en absoluut niet droog, waardoor ik het echt een succes vind. Mijn review zie je binnenkort!
 
Jip en Janneke 3

Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1964
Gelezen uitgave van: Querido
Aantal pagina's: 159
Flaptekst: -
Rating: 4/5
Toelichting: Deze maand las ik deel 3 van de boekjes die ik verslond in mijn jeugd. Superleuk!
 
Mindfulness met Covey - 7 gewoonten voor een stressvrij leven
Schrijver: Michael Olpin en Sam Bracken
Oorspronkelijke titel: Unwind! 7 principles for a stress-free life
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Business Contact
Aantal pagina's: 174
Flaptekst: Bestsellerauteur Stephen Covey heeft met De 7 eigenschappen bewezen mensen wereldwijd te kunnen inspireren tot een gelukkiger en succesvoller leven. Michael Olpin en Sam Bracken pasten zijn gedachtegoed toe op hun expertise: minfulness.
In Mindfulness met Covey schetsen zij welke uitgangspunten en waarden leiden tot een leven zonder stress. Door op alle niveaus (lichaam en geest) stress te reduceren of die zelfs te voorkomen, bereik je langdurig effect. Met vele voorbeelden en oefeningen helpen ze je de regie terug te pakken en andere keuzes te maken, waardoor stress tot het verleden behoort.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Een duidelijk en makkelijk te lezen boek over mindfulness en stress. Het minfulnessgedeelte komt voor mij wat te weinig aan bod, maar er worden goede handvatten gegeven. Na het lezen van meerdere boeken over dit onderwerp was dit niet vernieuwend; ik las niets wat ik nog niet wist.
 
Dat was mijn wrap up voor augustus! Wat las jij deze maand?

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten