zondag 27 september 2015

Stad van beenderen - Cassandra Clare (Kronieken van de onderwereld #1)


Titel: Stad van beenderen
Auteur: Cassandra Clare
Originele titel: City of bones
Jaar van eerste uitgave: 2007
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 468

Wanneer de 15-jarige Clary samen met haar beste vriend Simon naar de Pandemonium Club gaat, een club in New York, is ze getuige van een moord. Drie jongeren met tatoeages en vreemde wapens vermoorden een jongen. Hij blijkt een demon te zijn en de drie tieners zijn Schaduwjagers, een ras van engelen en mensen die belast zijn met de taak om de wereld vrij te houden van demonen.

Als vervolgens Clary's moeder verdwijnt en Clary zelf bijna vermoord wordt door een demon, gaat ze samen met Jace, een van de Schaduwjagers, op onderzoek uit en ontdekt ze de waarheid over haar verleden en een verschrikkelijk gevaar dat de aarde en de wereld van de Schaduwjagers bedreigt.

Jeetje, wat heb ik mijn hoofd gebroken tijdens het lezen van dit boek. Ik kom er maar niet uit of ik het nou goed en leuk vind of slecht en stom en daar dacht ik tijdens het lezen ook steeds aan. Soms vind ik de schrijfstijl heel mooi en op andere momenten vind ik het te kinderlijk. Ik kan me ook niet altijd even goed inleven in de wereld en op sommige momenten vind ik het wat te veel voor één boek, waardoor ik het ware doel van Clary, Simon en Jace uit het oog verlies. Maar tegelijkertijd leest het boek als een trein en kan ik niet wachten om te lezen hoe het verhaal verder gaat.

Ik voel niet echt een band met de personages en ik kan me met geen van hen identificeren. Jace doet erg arrogant en hoewel dat misschien schijn is, vind ik hem daardoor in de eerste driekwart van het boek wel vervelend. Er wordt veel bekend gemaakt over het verleden van de personages, maar desondanks heb ik toch het idee dat ik ze niet heel goed heb leren kennen. Hopelijk komt dat in de vervolgdelen. Mijn favoriete personage is Alec, hoewel hij niet eens heel erg wordt uitgediept.

Ik wist tot het einde niet of ik de serie verder wel zou willen lezen, maar ik ben nieuwsgierig genoeg gemaakt om geïnteresseerd te zijn in hoe het verder gaat. Na het lezen van het boek heb ik ook de verfilming gekeken. Mocht je op basis van de film geen interesse hebben in het boek, probeer dat dan opzij te zetten. De film is totaal anders dan het boek en ik vind hem echt niet goed. Laat je daardoor dus niet afschrikken!

Rating: 3,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten