woensdag 27 mei 2015

Mijn boekenkasten

1,5 week geleden liet ik jullie weten dat ik mijn boekenkasten opnieuw ging inrichten. Nu mijn bestelling van Bol.com binnen is, is het tijd om jullie mijn boekenkasten te showen! Ik heb nog twee boeken uitgeleend, maar ik kon niet langer wachten. Let's go!



Dit zijn ze dan, mijn boekenkasten. Ik heb ze in december gekocht toen ik verhuisde naar een 'echt huis' in plaats van te wonen in een studentenkamer. Al jaren droomde ik van mooie boekenkasten en nu heb ik ze eindelijk! Ik heb twee witte (zoals je ziet) Billy boekenkasten van Ikea, ideaal als je het mij vraagt. Ze staan met de ruggen tegen elkaar.
 
Ik sorteer mijn boeken niet op kleur of op alfabet, maar globaal op genre. Binnen het genre zet ik alle boeken van dezelfde schrijver bij elkaar op volgorde van jaar van uitgave. Tja, je bent een perfectionist of je bent het niet ;)
 
In de boekenkast op de linker foto staan de meeste boeken; dit is dan ook de kast die vanuit mijn zitgedeelte te zien is. Voor het gemak heb ik de foto's er even uit gehaald, zodat je ook echt kunt zien welke boeken erin staan.
 
 
Mijn fantasy boeken zijn verdeeld over de eerste twee planken. Moet je nagaan dat ik tot februari alleen de Nederlandse Harry Potter boeken had binnen dit genre! Ik had ook de Amerikaanse boeken, maar deze heb ik inmiddels vervangen door de Britse. De Amerikaanse staan nog te koop :) Omdat de boeken van Robyn Schneider, Stephen Chbosky, Rainbow Rowell en John Green mij hetzelfde gevoel geven, heb ik deze bij elkaar staan. Daarnaast staan boeken met waargebeurde verhalen.
 
 
Van het begin van de eerste plank op deze foto is zelfs mij niet helemaal duidelijk waarom deze boeken bij elkaar staan, maar ze moesten ergens staan ;) Vanaf De duivenhoudsters zie je een aantal boeken die zich in de geschiedenis afspelen en daarna komen boeken die te maken hebben met taal en aanverwante zaken. Vervolgens komen de thrillers/spannende boeken van onder andere mijn favoriete thrillerschrijver David Baldacci. Een boek (Het uur van de zonde) mist hier ook nog - dat bedenk ik me nu - want dat heb ik uitgeleend aan mijn vader en stiefmoeder. De plank eronder bevat ook nog wat spannende boeken en daarna beginnen de chicklits met onder andere - hoe kan het ook anders - de boeken van Jill Mansell.
 
 
Dan volgen nog twee planken met voornamelijk chicklit boeken. In het gat tussen de boeken van Chantal van Gastel en de boeken van Sophie Kinsella horen nog twee boeken (de omnibus met de eerste drie boeken van de Shopaholic-serie en Aanpakken!, beide van Sophie Kinsella), maar die heb ik uitgeleend aan mijn moeder. De klassiekers die ik onder andere voor mijn verjaardag kreeg staan op de onderste plank, net als twee extra exemplaren van het Boekenweekgeschenk.
 
 
Dan de tweede boekenkast! Hiervan zoom ik in op slechts vier planken, aangezien deze kast ook een 'verzamelkast' is. Op de bovenste plank van deze foto staan mijn oude en nieuwe(re) kinderboeken en biografieën. Op de plank eronder staan Engelse woordenboeken en boeken die met psychologie te maken hebben. Ook staan er wat grappige boekjes die ik voor verjaardagen heb gekregen.
 

Op de plank eronder staan mijn Duitse cursus en wat boeken over de Nederlandse taal die ik niet vond passen in de andere boekenkast. En eh... Hoezo denk je dat ik gek ben op Engeland/Londen? Ook mijn reisgidsen voor andere vakanties staan hier en daarnaast boeken over katten. Helemaal links zie je mijn TBR jar! Op de laatste plank staan kookboeken en mindfulnessachtige boeken. De box van John Green zat om Engelse boeken die ik van hem heb gekocht.

Zoals je ziet heb ik geen 'strakke' boekenkasten, maar ik ben er erg blij mee. Voordat ik de kasten opnieuw inrichtte had ik ook een scheiding tussen gelezen en te lezen boeken en tussen Nederlandstalige en Engelstalige boeken. Omdat ik daardoor mijn boeken van John Green bijvoorbeeld moest splitsen, heb ik er nu voor gekozen om Engels en Nederlands gewoon door elkaar te zetten.

Nu ben ik ook erg benieuwd naar jouw boekenkast(en)! Hoe sorteer jij je boeken?

x
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten