zondag 17 mei 2015

Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Titel: Eleanor & Park
Schrijver: Rainbow Rowell
Originele titel: Eleanor & Park
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: St. Martin's Griffin books
Aantal pagina's: 325

 
Two misfits. One extraordinary love.
 
Eleanor... Red hair, wrong clothes. Standing behind him until he turns his head. Lying beside him until he wakes up. Making everyone else seem drabber and flatter and never good enough... Eleanor.
 
Park... He knows she'll love a song before he plays it for her. He laughs at her jokes before she ever gets to the punch line. There's a place on his chest, just below his throat, that makes her want to keep promises... Park.
 
Set over the course of one school year, this is the story of two star-crossed sixteen-year-olds - smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try.

Zoals ik hier al zei vind ik dit een geweldig boek. Een paar maanden geleden had ik nog nooit van Rainbow Rowell gehoord, maar inmiddels kan ik niet meer om haar heen.

Het is 1986 en Eleanor is nieuw op school. Omdat ze een opvallend uiterlijk heeft is ze meteen het mikpunt van pesterijen. In de bus zit ze naast Park en in eerste instantie negeren ze elkaar zo veel mogelijk. Hoewel Eleanor en Park ogenschijnlijk twee compleet verschillende tieners zijn - hij heeft bijvoorbeeld heel beschermende ouders, zij absoluut niet (al doet haar moeder wel pogingen), hij heeft vrienden, zij wordt vanaf het begin af aan gepest en qua uiterlijk lijken ze ook totaal niet op elkaar - vinden ze elkaar al gauw. In eerste instantie vooral in muziek en stripboeken, later wordt de relatie dieper en durven ze zich kwetsbaarder op te stellen tegenover elkaar.

De personages in het boek zijn zo levensecht beschreven - zonder te verzanden in details - dat ik echt van ze ben gaan houden. Van Eleanor èn van Park. Rowell heeft een boek geschreven waarin eigenlijk niet heel veel lijkt te gebeuren, maar alsnog weet ze mij te raken. Ze bespreekt beladen onderwerpen zoals pesten, mishandeling en - in het kort - misbruik, en ze doet dit op een mooie, toegankelijke manier. Bijna alle personages in het boek maken een groei door en die wordt prachtig beschreven. Ik heb het verhaal inmiddels al een tijdje uit en toch denk ik er nog steeds over na.

Eleanor & Park is een hartverwarmend boek dat in al zijn eenvoud mijn hart heeft gestolen. Ik heb gehuild, ik heb gelachen en bovenal heb ik genoten. Ik heb er echt een nieuwe favoriete schrijfster bij!
 
Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten