zondag 24 mei 2015

Girl online - Zoe Sugg

Titel: Girl online
Schrijver: Zoe Sugg*
Originele titel: Girl online
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 344

 
Penny has a secret.
 
Under the alias Girl Online, Penny blogs her hidden feelings about friendship, boys, her crazy family and the panic attacks that have begun to take over her life. When things go from bad to worse, her family whisks her away to New York, where she meets Noah: a gorgeous, guitar-strumming American. Suddenly Penny is falling in love - and capturing every moment of it on her blog.

But Noah has a secret too. One that threatens to ruin Penny's cover - and her closest friendship - forever.

In Girl online volgen we Penny, een klunzig tienermeisje dat sinds kort last heeft van paniekaanvallen, niet zo goed weet wat ze aan moet met haar beste vriendin - of is ze al lang haar beste vriendin niet meer? - en verliefd is op Ollie, een jongen van school. Ze besluit een blog te starten waar alleen haar beste vriend en buurjongen Elliot van weet. Er loopt van alles mis in haar leven en dus is een tripje naar New York - hoe lastig ook met haar paniekaanvallen - een welkome afleiding. In New York leert ze Noah kennen en ze wordt hoteldebotel verliefd op hem, waarbij ze Elliot - die ook met het gezin mee is - lijkt te vergeten.

Dit boek heeft voor mij heel erg twee gezichten. Aan de ene kant is de schrijfstijl niets voor mij: het is bijna alsof het wordt verteld door een twaalfjarige. En hoewel ik me gedeeltelijk kan identificeren met Penny voel ik nauwelijks een connectie met haar. Ik denk dat dit komt door de schrijfstijl, al weet ik dat niet helemaal zeker.

Aan de andere kant zitten er heel mooie boodschappen en onderwerpen in het boek, zoals dat je geen conclusies moet trekken voordat je alles weet, je je niet moet laten kleineren en dat er altijd mensen zijn die achter je staan en je steunen, hoe slecht en alleen je je ook voelt. Daarnaast gaat het in Girl online veel over de paniekaanvallen van Penny (waar Zoe Sugg zelf ook mee kampt, waardoor deze goed omschreven worden), waardoor meiden die daar ook last van hebben zich denk ik meer met de hoofdpersoon kunnen identificeren. Als laatste belangrijke thema wordt homoseksualiteit en de acceptatie daarvan aangesneden: Elliot is homo, maar zijn ouders kunnen daar niet mee omgaan.

Vanwege de mooie onderwerpen die in dit boek aan bod komen blijf ik toch nog steeds nadenken over Girl online, hoewel de schrijfstijl mij dus erg tegenstond. Al met al is het een gemiddeld boek voor mij, dat met een betere schrijfstijl zeker meer punten had kunnen krijgen. Het boek leest wel gemakkelijk weg, dus als je iets 'lichts' wilt lezen dan is het zeker geschikt!
 
Rating: 3/5

* Girl online is het eerste boek van YouTuber Zoe Sugg (Zoella) en rondom dit boek is wat controverse ontstaan, omdat niet Sugg maar een ghostwriter genaamd Siobhan Curham het heeft geschreven. In eerste instantie werd dit ontkend, maar later gaven Sugg en de uitgeverij een verklaring waarin stond dat 'het plot en de personages eigendom zijn van Zoe Sugg'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten