zondag 10 mei 2015

Dit of dat tag

Mijn vorige book tag is al even geleden en daarom vind ik het hoog tijd voor een nieuwe! Vandaag doe ik de dit of dat tag.


1. Audioboek of een echt boek?
Ik heb zelf nog nooit een audioboek geluisterd, dus ik ga voor een echt boek. Ik denk dat audioboeken niet echt iets voor mij zijn, omdat ik volgens mij steeds zou afdwalen met mijn gedachten. Het voelt voor mij ook niet als 'echt lezen'. Maar zeg nooit nooit, wie weet probeer ik het nog eens uit :)

2. Zachte of harde kaft?
Ik heb niet per se een voorkeur, al vind ik het wel mooi om alle boeken van een bepaalde serie in een zelfde soort kaft te hebben. Over het algemeen ga ik voor zachte kaft, maar dat heeft te maken met de prijs (paperback is stukken goedkoper dan hardback) en ook met het feit dat ik van veel boeken nog nooit een harde kaft editie heb gezien.

3. Fictie of non-fictie?
Ik lees meer fictie dan non-fictie. Ik houd ervan om in een compleet nieuwe wereld te kruipen en non-fictie verhalen zijn vaak (niet altijd!) niet heel fijne verhalen. Wat niet wegneemt dat ik ook non-fictie boeken in mijn kast heb staan die mij echt zijn bijgebleven door het mooie - maar vaak droevige - verhaal. Als ik twee boeken tegelijk lees, dan kies ik er altijd voor om naast een fictieboek een non-fictie boek te lezen.

4. Verzonnen of de echte wereld?
Zoals ik bij de vorige vraag al zei, houd ik ervan om in een andere wereld terecht te komen als ik lees. Maar dat hoeft niet per se een fantasiewereld te zijn, dat kan ook een realistische wereld zijn. De Harry Potter en Divergent series zijn de enige boeken die ik heb die in een fantasiewereld plaatsvinden. Mijn boeken van bijvoorbeeld Sophie Kinsella, Jill Mansell en Chantal van Gastel bevatten verhalen die gewoon in het hier en nu plaatsvinden en dat vind ik ook heerlijke boeken! Fantasy was tot voor kort - afgezien van de Harry Potter boeken - zelfs totaal niet aan mij besteed.

5. Harry Potter of Twilight?
Tja, da's niet moeilijk: Harry Potter natuurlijk! Twilight heb ik nooit gelezen en ook de films heb ik nooit gezien. Met Harry Potter maakte ik als meisje van een jaar of tien/elf kennis en ik heb zowel de boeken als de films in mijn hart gesloten.

6. Geleend of gekocht?
Ik ben meer van het boeken kopen. Ik heb wel een tijdje een abonnement gehad op de bibliotheek in Zwolle, maar als ik een boek echt leuk/goed vond, merkte ik dat ik ervan baalde dat ik hem vervolgens niet zelf in de kast had staan. En dus kocht ik hem alsnog... Tja, dan is het idee van geld besparen een beetje weg hè? Ik vind gevulde boekenkasten echt mooi en toen ik verhuisde naar mijn appartement was het kopen en vullen van mijn eigen boekenkasten dan ook hetgene waar ik zo'n beetje het meeste naar uitkeek ;)

7. Boekenwinkel of online?
Ik koop het liefst in boekenwinkels, daar kan ik echt tijden in rondstruinen. Ik denk dat de boekhandels in Deventer zich echt afvragen waarom ik zo vaak in hun zaak rondhang. Maar ik kan nauwelijks een leukere manier bedenken om mijn middagpauze door te brengen dan te kijken wat voor boeken er nu weer liggen. Online kopen is natuurlijk wel heel gemakkelijk en als een boekhandel een boek niet heeft liggen maar zou moeten bestellen, dan koop ik het boek liever zelf via internet.

8. Eenmalig boek of trilogie?
Vandaag las ik het laatste deel van de Divergent trilogie en zo'n serie is toch ook wel heel leuk! Afgezien van - daar hebben we hem weer - de Harry Potter serie had ik geen boeken die een serie vormen, tot ik met Divergent begon. Toch heb ik meer standalones dan trilogieën of series.

9. Zwaar en dik of lief en kort?
Mag ik ook er tussenin kiezen? De meeste boeken die ik lees hebben 300-400 bladzijden en dat vind ik een mooi formaat. Ik denk dat dat misschien onder 'lief en kort' wordt verstaan. Vandaag las ik dus Allegiant van Veronica Roth uit en dat was het dikste boek (526 pagina's) dat ik in tijden heb gelezen!

10. Romantisch of actie?
Voordat ik met fantasy begon waren dit de twee genres die ik voornamelijk las. Een paar jaar geleden zou ik hier zonder twijfel 'romantisch' hebben gezegd, maar sindsdien heb ik zoveel goede actieboeken/thrillers gelezen dat ik eigenlijk niet kan kiezen tussen deze twee. Ik wissel graag af, om het lezen leuk te houden.

11. Lezen in een knusse omgeving of in de zon?
Als ik in de zon dan ook de schaduw af en toe mag opzoeken, dan kies ik daar zeker voor! Als het buiten regent dan is het natuurlijk heerlijk om in bed of op de bank onder een dekentje te lezen, maar niets is fijner dan met mooi weer buiten te zitten met een goed boek.

12. Warme chocolademelk of koffie?
Bij lezen hoort voor mij eigenlijk thee (goh, waar zou die blognaam toch vandaan komen?), maar warme chocolademelk doet het ook goed! Ik drink niet zo vaak koffie en al helemaal niet als ik alleen thuis ben (wat over het algemeen het geval is, zeker als ik aan het lezen ben).

13. Eerst recensie lezen of zelf beslissen?
Voordat ik echt begon met boekbloggen las ik nooit recensies van boeken, maar bepaalde ik altijd zelf aan de hand van de schrijver (als ik daarvan al andere goede boeken had gelezen) of de flaptekst of ik een boek wel of niet wilde lezen. Nu ik BookTube heb ontdekt en een aantal blogs standaard volg, kijk ik (ook) wat anderen van een boek vinden. En daardoor heb ik al meerdere mooie boeken gevonden!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten