zondag 23 augustus 2015

Waar het licht is - Jennifer Niven

Titel: Waar het licht is
Schrijver: Jennifer Niven
Originele titel: All the bright places
Jaar van eerste uitgave: 2015
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 326


Theodore Finch wil een einde aan zijn leven maken. 'Ik ben kapot en geen mens die me kan maken.'

Violet Merkey is verslagen door de dood van haar zus. 'In dat ogenblik dat onze auto zich door de vangrail boorde stierven mijn woorden ook.'

Ze ontmoeten elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school - vanaf dat moment begint hun verhaal. Alleen samen kunnen ze zichzelf zijn.

'Ik stuur een sms naar Violet: "Jij bent alle kleuren ineen, op volle sterkte".

'Je bent echt geschift, Finch. Maar dat is het liefste wat er ooit tegen me is gezegd.'

Maar naarmate Violets wereld groeit, begint die van Finch te krimpen. Hoe ver zal Violet gaan om de jongen van wie ze is gaan houden te redden?

De zus van Violet Merkey is omgekomen bij een auto-ongeluk en Violet voelt zich schuldig dat zij het wel heeft overleefd. Theodore Finch is depressief en denkt veel na over zelfmoord. Ze ontmoeten elkaar bovenin de klokkentoren op school en vanaf dat moment laat Finch aan Violet zien wat het leven haar te bieden heeft.

Waar het licht is is een mooi verhaal over vertrouwen, liefde en pijnlijke thema's als dood en zelfmoord. Niven heeft op respectvolle wijze ruimte gegeven aan de gedachten en gevoelens van beide kanten, wat denk ik nog beter is gelukt doordat het gebaseerd is op haar eigen ervaringen. Daardoor voelt het 'echt'.

Violet en Finch zijn beide personages waarmee ik me gemakkelijk kan identificeren doordat ze zo gewoon zijn, al omschrijft vooral Finch zichzelf als 'anders' en heeft hij op school de bijnaam Theodore Freak. Ik voelde zowel met hem als met Violet mee en vooral voor Finch voelde ik veel sympathie. De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor ik bijna het gevoel had ze persoonlijk te kennen.

Hoewel het verhaal zich er wel voor leende, heb ik geen enkele traan gelaten. En dat zegt wat, want ik huil nogal gemakkelijk bij boeken. Waar het aan ligt dat ik het nu niet had weet ik niet, want de schrijfstijl is mooi. Omdat ik niet zo erg kon meeleven dat ik meehuilde, heb ik het boek geen vijf sterren kunnen geven. De hoge verwachtingen die ik kreeg door de hype rondom dit verhaal zijn niet helemaal waargemaakt. Waar het licht is deed mij vaak denken aan Paper towns van John Green, dus liefhebbers daarvan zouden Jennifer Nivens boek zeker moeten lezen!

Rating: 4,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten