zondag 2 augustus 2015

Books read by me - juli! (deel 1)


In juli las ik maar liefst zeventien (!) boeken en dat is opnieuw een record voor mij. Nu heb ik dat wel deels te danken aan de CramAThon waarvoor ik dunnere boeken las. Vandaag laat ik jullie de eerste negen boeken zien die ik las in juli!
 

Wacht op mij
Schrijver: Gayle Forman
Oorspronkelijke titel: Where she went
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 250
Flaptekst: In Wacht op mij is het drie jaar na Mia's ongeluk. Adam en Mia hebben elkaar uit het oog verloren en leiden ieder hun eigen leven. Adam en zijn band zijn inmiddels doorgebroken. Aan de vooravond van hun wereldtournee is Adam in New York, eenzaam en ongelukkig. Sommige mensen denken dat roem alles oplost, maar Adam kan zijn succes niet aan. Om door te kunnen gaan met zijn leven, zal hij eerst zijn verleden moeten accepteren. Zal de onverwachte ontmoeting met Mia in New York hierbij helpen?
Rating: 3,5/5
Toelichting: Helaas is Wacht op mij een beetje een teleurstelling na Als ik blijf. Dat kwam ook door verkeerde verwachtingen van mij. Ik vind dat de hoofdpersonen zo erg zijn veranderd, dat ze pas na 2/3e weer herkenbaar werden. Het laatste gedeelte van het boek maakt wel heel veel goed en het verhaal leest weer gemakkelijk weg. Mijn volledige review van dit duo zie je hier!
 
The fault in our stars
Schrijver: John Green
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2012
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 313
Flaptekst: Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeous plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer Kid Support Group, Hazel's story is about to be completely rewritten.
Rating: 5/5
Toelichting: Ik las dit verhaal van John Green eerder al in het Nederlands en ook heb ik de verfilming al meerdere keren gekeken. Toch raakt The fault in our stars mij iedere keer weer alsof het de eerste keer is dat ik het lees/zie. Hazel en Augustus zijn onder mijn huid gekropen en gaan daar volgens mij nooit meer weg. De schrijfstijl van Green is fenomenaal. Mijn volledige review lees je hier!
 
Grijs gebied
Schrijver: Marion Pauw
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Ambo|Anthos uitgevers
Aantal pagina's: 95
Flaptekst: Naomi fietst door nachtelijk Amsterdam naar huis wanneer ze onder een viaduct van achteren wordt vastgegrepen. De dader, een man met ijzingwekkend lichte ogen, randt haar op een verschrikkelijke en gewelddadige manier aan. Er is één getuige: een man, die vanaf zijn balkon toekijkt. Waarom grijpt hij niet in?
Rating: 2,5/5
Toelichting: Dit geschenk ter gelegenheid van de Maand van het spannende boek 2015 vind ik niet zozeer een thriller. Het maakte mij eerder nieuwsgierig dan dat ik het spannend of eng vond. Het boekje maakt niet dat ik meer wil lezen van Marion Pauw en het verhaal zal me niet bijblijven. Jammer!
 
Ik wist het

Schrijver: Chantal van Gastel
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: the House of Books
Aantal pagina's: 478
Flaptekst: Mia Robbins is niet het type dat de gebaande wegen bewandelt. Puur op intuïtie zegt ze haar baan in de marketing op om haar eigen bloemenwinkel te beginnen. Niet in het drukke nieuwe deel van het centrum, maar op het idyllische stationsplein dat al in haar jeugd haar hart gestolen heeft.
Mia zet alles op alles om een succes van haar winkel te maken. Maar de magie van de bloemen brengt haar meer dan ze had verwacht.
Rating: 2,75/5
Toelichting: Ik verheugde me erg op het lezen van Ik wist het, omdat ik de boeken van Chantal van Gastel tot nu toe echt leuk heb gevonden. Helaas heeft dit boek mijn verwachtingen niet waargemaakt. Het heeft heel mooie elementen en de schrijfstijl is ook mooi, maar het verhaal vind ik ongeloofwaardig en de epiloog heeft het voor mij verpest. Mijn volledige review lees je hier.
 
Sprookjes van de Efteling

Schrijver: Martine Bijl
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1973
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Fontein
Aantal pagina's: 93
Flaptekst: -
Rating: 4/5
Toelichting: Dit boek kocht ik jaren geleden in De Efteling en nu heb ik het eindelijk gelezen. De sprookjes worden mooi verteld en een heel aantal kende ik nog niet! Van de illustraties van Anton Pieck kan ik mijn ogen nauwelijks afhouden.
 
Mariken van Nieumeghen
Schrijver: onbekend
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: oud-Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: +/- 1518
Gelezen uitgave van: Malmberg
Aantal pagina's: 68
Flaptekst: -
Rating: 3/5
Toelichting: Dit boek is geschreven in oud-Nederlands en in versvorm, wat ik allebei nog niet eerder had gelezen. Hoewel ik er echt wat moeite voor moest doen - dat oud-Nederlands lijkt soms niet eens op het Nederlands van nu - vond ik het een leuke ervaring om dit eens te lezen. Toen ik achteraf een samenvatting vond op internet, zag ik dat ik alles goed had begrepen :)
 
Three tang dynasty poets
Schrijver: Wang Wei, Li Po en Tu Fu
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Penguin Classics
Aantal pagina's: 53
Flaptekst: Pastoral, lyrical verse evoking the rural landscapes and peoples of eighth-century China, from three of its finest poets.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Het grootste gedeelte van de gedichten vond ik mooi, dus deze bundel van Penguin Classics is echt een succes. Ik vond het vooral mooi dat het boekje eindigde met het verhaal horende bij het eerste gedicht. Ik weet niet wie van de drie mijn favoriete poëet is, dat wisselt steeds.
 
Het bestand
Schrijver: Arnon Grunberg
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Nijgh & Van Ditmar
Aantal pagina's: 169
Flaptekst: 'In die betere wereld was je niet gedetermineerd, ook niet geslachtelijk, desgewenst kon je jezelf iedere dag opnieuw vormgeven en er verschillende, zelfs tegenstrijdige identiteiten op nahouden. Het gevaar bestond dat je sporen naliet, maar als je een beetje bedreven was kon je de sporenzoekers misleiden of het achterlaten van sporen voorkomen. Voor wie wilde was het verleden een illusie.'
Rating: 2/5
Toelichting: Jeetje, wat was ik nieuwsgierig nadat ik deze flaptekst las. En jeetje, wat had ik een verkeerde voorstelling van dit boek. Dat was op zich niet erg, ware het niet dat ik aan het einde van het boek dacht: 'Was dit het?' Een erg eigenaardig boek... Mijn volledige review lees je hier.
 
Alice's adventures in Wonderland (Alice in Wonderland #1)
Schrijver: Lewis Carroll
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1865
Gelezen uitgave van: Macmillan Children's Books
Aantal pagina's: 172
Flaptekst: Alice's adventures lead her down the rabbit-hole into Wonderland, where she meets an array of curious characters, including the Mad Hatter, the Mock Turtle and the grinning Cheshire-Cat.
Rating: 3/5
Toelichting: Een BookTuber die ik volg is helemaal gek op Alice, dus toen ik deze mooie editie zag besloot ik het verhaal te lezen. Ik vond het een leuk boekje met grappige gebeurtenissen, al snap ik niet helemaal waarom iemand dit verhaal keer op keer weer leest. Al met al vond ik het leuk om te lezen.
 
Dat was deel 1 van Books read by me - juli! Deel 2 zie je hier.

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten