zondag 28 juni 2015

The shock of the fall - Nathan Filer

Titel: The shock of the fall
Schrijver: Nathan Filer
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: HarperCollins
Aantal pagina's: 308


I'll tell you what happened because it will be a good way to introduce my brother. His name's Simon. I think you're going to like him. I really do. But in a couple of pages he'll be dead. And he was never the same after that.

In dit debuut van Nathan Filer volgen we Matthew, een jongen met schizofrenie die zijn levensverhaal opschrijft. Matthews oudere broer Simon overlijdt als Matthew negen is en die gebeurtenis is het beginpunt van zijn verhaal. In het boek springen we van heden naar verleden en weer terug in soms maar een paar regels tijd. We zien hoe Matthew omgaat met de dood van Simon, zowel thuis als in een psychiatrisch ziekenhuis. Belangrijke thema's in dit boek zijn psychische aandoeningen, rouw en verlies.

Filer heeft een heel bijzondere schrijfstijl, waarmee hij bereikt dat ik echt het gevoel had in het hoofd van Matthew te zitten. De thema's die ik hierboven noemde worden op een mooie manier in het verhaal opgenomen. Hoewel je al snel weet - zelfs al door de flaptekst te lezen - dat Simon doodgaat, blijft het boek spannend. Dat is erg knap gedaan. In het boek wordt gebruikgemaakt van verschillende lettertypes, wat ervoor zorgt dat het verhaal echt leeft. Er staan ook wat illustraties in, hoewel die voor mij niet per se iets toevoegen aan het verhaal.

De mooie schrijfstijl heeft voor mij ook een minpunt. Het verhaal wordt soms nogal van de hak op de tak verteld, waardoor ik mijn aandacht er heel goed bij moest houden en ik soms niet wist of iets zich op dat moment afspeelde of dat Matthew een herinnering ophaalde. Tegelijkertijd maakte dit het juist weer geloofwaardig, omdat het precies weergeeft hoe de schizofrenie bij Matthew werkt.

Ik zag dit boek afgelopen februari al op Gatwick Airport in Londen, maar toen mocht ik slechts één boek kopen van mezelf en ik koos voor een ander exemplaar. Maar wat ben ik blij dat ik hem later alsnog heb gekocht, want dit is echt een prachtig verhaal. Het boeit ontzettend en ik blijf het fascinerend vinden hoe goed Filer het voor elkaar kreeg om mij het gevoel te geven dat ik zelf Matthew was. The shock of the fall is absoluut een aanrader!
 
Rating: 4/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten