donderdag 4 juni 2015

Books read by me - mei! (deel 2)


Omdat ik deze maand veel heb gelezen, heb ik mijn Books read by me in tweeën gesplitst. Dit is deel 2!

Europe since 1870 - An international history (fourth edition)
Schrijver: James Joll
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1990
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 493
Flaptekst: Europe since 1870 provides a broad synthesis of a long and crowded period of history: a time of confusion and contradiction whose main themes have been provided by great mass movements - liberalism, imperialism, fascism, communism. It is an era that has been dominated by two conflicting concepts: national self-determination and European unity.
Professor Joll places these factors in their historical and chronological context and assesses the impact of the intellectual and artistic movements of the period within their political and ideological framework. In particular, he stresses the pre-1914 origins of most of the movements that have influenced the course of contemporary history and demonstrates that, despite the apparent breaks caused by world wars and the communist and fascist revolutions, the European experience has been essentially one of continuity.
Rating: 2/5
Toelichting: Dit boek kreeg ik te leen, hoewel ik me al mijn hele leven niet kan interesseren voor geschiedenis. Maar goed, ik heb toch een poging gedaan en dat is ook wat waard :) Het boek is erg saai en droog geschreven; het is als een geschiedenisboek op school, maar dan in romanvorm. En dat dan bijna 500 pagina's lang. Get the picture? Wat het ook niet gemakkelijker maakt zijn de lange zinnen (tot wel 10 regels lang!) met tangconstructie na tangconstructie. Het boek is dus echt lastig te lezen.
 
De jury
Schrijver: John Grisham
Oorspronkelijke titel: A time to kill
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1989
Gelezen uitgave van: A.W. Bruna Uitgevers
Aantal pagina's: 384
Flaptekst: John Grisham's carrière als schrijver begon toen hij op een dag in de rechtbank het schokkende relaas hoorde van een twaalfjarig meisje dat was verkracht. Het zette hem aan tot het schrijven van De jury.
Rating: 2/5
Toelichting: Toevallig had ik net het eerste hoofdstuk van dit boek uit toen ik bij mijn vader en stiefmoeder de verfilming zag. Daarna heb ik uiteraard het boek nog uitgelezen, maar de verfilming spreekt mij meer aan. Het verhaal is ontzettend mooi - schrijnend, maar mooi - alleen het is ont-zet-tend langdradig en sloom geschreven. Ik moest dan ook hardop lachen toen ik zojuist als quote op de achterkant zag staan: 'Met de nodige vaart en plotwendingen vlieg je er doorheen'. Uhm, huh? Hebben ze wel het goede boek voor zich? Het is het derde boek van John Grisham dat ik heb gelezen en alle drie zijn ze me erg tegengevallen als ik bedenk dat hij zo'n goede naam heeft. Ik zal dus - ondanks het echt mooie verhaal - niet weer iets van hem lezen, want zijn schrijfstijl is niets voor mij.
 
4x4
Schrijver: Lee Child
Oorspronkelijke titel: Deze bundel is alleen in het Nederlands uitgegeven
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff B.V.
Aantal pagina's: 95
Flaptekst: 'Het proces dat van James Penney een volledig ander mens maakte, begon tien jaar geleden op een maandag halverwege juni om één uur 's middags in Laney, Californië. Op het heetst van de dag, in de heetste tijd van het jaar, in het heetste deel van het land.'
Zo begint het eerste van de vier oerspannende verhalen waarin we kennismaken met de superbe manier waarop Lee Child spanning opbouwt en karakters vormgeeft: niemand kan 'de loner versus de wereld' zo trefzeker neerzetten als hij.
Rating: 4/5
Toelichting: Mijn vader is al tijden fan van Lee Child en deze verhalenbundel leende ik van hem. Het zijn vier spannende verhalen met allemaal een verrassende afloop. Ik ben zeker onder de indruk van Childs schrijfstijl!
 
Het achterhuis
Schrijver: Anne Frank
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1947
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Prometheus
Aantal pagina's: 301
Flaptekst: Anne Frank hield van 12 juni 1942 tot 1 augustus 1944 een dagboek bij. Ze schreef haar brieven alleen voor zichzelf, tot ze in de lente van 1944 op de radio de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in ballingschap, Bolkestein, hoorde spreken. Hij zei dat na de oorlog alle getuigenissen van het lijden van het Nederlandse volk onder de Duitse bezetting verzameld en openbaar moesten worden gemaakt. Als voorbeeld noemde hij onder meer dagboeken. Onder de indruk van deze redevoering besloot Anne Frank na de oorlog een boek te publiceren. Haar dagboek zou daarvoor als basis dienen.
In maart 1945 stierf Anne Frank op vijftienjarige leeftijd in het concentratiekamp Bergen-Belsen. De enige overlevende van de familie, Otto Frank, zorgde ervoor dat het daboek van zijn dochter toch gepubliceerd werd. In 1947 verscheen Het achterhuis. Het is sindsdien een van de meest gelezen boeken ter wereld. Het is in meer dan dertig landen verschenen en er zijn meer dan zestien miljoen exemplaren van verkocht.
Rating: 5/5
Toelichting: Dit boek las ik als elfjarige op school, maar ik vond het echt nodig dat ik het opnieuw zou lezen nu ik ouder ben en dus de inhoud en impact van deze gebeurtenissen iets beter kan begrijpen. Het is een prachtig, maar uiteraard schrijnend boek. Er is duidelijk te merken dat Anne Frank geen andere mogelijkheid had dan snel volwassen te worden. Op haar jonge leeftijd was zij wijzer dan ik nu ben. Het is naar om te lezen hoe erg zij leed, niet alleen onder de oorlog, maar ook onder de opmerkingen van haar mede-onderduikers. Dit boek moet iedereen lezen, vind ik. Lees mijn uitgebreide review hier.
 
3 minuten meditaties
Schrijver: David Harp met dr. Nina Smiley
Oorspronkelijke titel: The three minute meditator
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1996
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Rainbow bv
Aantal pagina's: 218
Flaptekst: 30 simpele manieren om uw geest te ontspannen en uw emotionele intelligentie te verhogen.
Geen tijd om te mediteren? Dat geeft niet, want mediteren kan altijd en overal. Slechts een paar minuten meditatie ontspant al je geest, bestrijdt stress en verstrekt positieve gevoelens. Waar je ook bent en wat je ook doet. Deze handige gids is het meditatieboek bij uitstek voor wie op een snelle manier kennis wil maken met de kunst van de geestelijke zelfbeheersing. En voor iedereen die denkt dat mediteren veel tijd kost.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Yes, een boek over mindfulness waarbij je niet je ogen hoeft te sluiten! Ik was al even bang dat dat niet bestond, daarom hikte ik er ook tegenaan om in dit exemplaar te beginnen. Met de oefeningen in dit boek kom ik denk ik verder dan ik met 'alle' andere mindfulnessboeken die ik heb gelezen ben gekomen.
 
De zomer hou je ook niet tegen

Schrijver: Dimitri Verhulst
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek
Aantal pagina's: 94
Flaptekst: Een man van begin zestig ontvoert een zwaar gehandicapte jongen op de vooravond van zijn zestiende verjaardag. Ze bestijgen een ogenschijnlijk willekeurige bergtop in de Provence en de man ontkurkt er enkele exquise streekwijnen. Hij vertelt waarom deze berg hun bestemming was en over de hartstochtelijke liefdesrelatie met de moeder. Als surplus krijgt de jongen zijn ontstaansgeschiedenis als verjaardagsgeschenk.
Rating: 3/5
Toelichting: Dit Boekenweekgeschenk las ik toen ik wachtte op mijn visite en ondanks het duidelijk literaire karakter had ik het snel uit (ook dankzij de slechts 94 pagina's natuurlijk). Zelf vind ik het onnodig om er moeilijke woorden tegenaan te gooien en dat doet Verhulst in dit boek heel veel. Het verhaal op zich is wel mooi.
 
Met deze boeken heb ik mijn oorspronkelijke reading challenge voor 2015 (40 boeken) al overschreden, dus ik heb hem opgehoogd naar 70 boeken.
 
Klik hier voor deel 1 van Books read by me - mei!
 
x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten