woensdag 3 juni 2015

Books read by me - mei! (deel 1)


Deze maand heb ik maar liefst elf boeken gelezen, dus om jullie niet helemáál te overladen heb ik besloten mijn Books read by me van mei op te splitsen in twee delen. Vandaag dus het eerste deel!

Stravaganza - Stad van schepen
Schrijver: Mary Hoffman
Oorspronkelijke titel: Stravaganza - City of ships
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2010
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Unieboek
Aantal pagina's: 355
Flaptekst: Isabel is ongelukkig. Haar tweelingbroer Charlie is in alles beter dan zij. Omdat ze geen band voelt met Charlie, verzint Isabel een zus; Charlotte. Iemand op wie ze niet jaloers hoeft te zijn. Wanneer Isabel een zakje vindt met tesserae - kleine zilveren mozaïeksteentjes - blijkt dit haar talisman te zijn. Isabel is een stravagante en kan hiermee door tijd en ruimte reizen. Ze belandt in Classe, een stad in Talia, het middeleeuwse equivalent van het huidige Italië. Daar is de verlegen en stille Isabel gedwongen om de kracht in haarzelf te vinden. Een kracht waarvan ze niet wist dat ze die had.
Rating: 2/5
Toelichting: Dit boek was een echte miskoop: pas toen ik er thuis goed naar keek zag ik dat het het vijfde deel in een serie is. Oeps! Toen ik begon te lezen merkte ik bovendien dat het niet voor mijn leeftijd bedoeld is, maar ik denk voor kinderen van elf tot veertien jaar. Als ik het boek op die manier bekijk dan is het wel spannend en het verhaal zit goed in elkaar. Ondanks dat het onderdeel is van een serie die ik verder niet heb gelezen (en ook niet zal lezen) is het goed te begrijpen. Je kunt prima alleen dit deel lezen.
 
De 7 sleutels tot geluk
Schrijver: Deepak Chopra
Oorspronkelijke titel: The ultimate happiness prescription
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2009
Gelezen uitgave van: Servire - Kosmos Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 141
Flaptekst: Veel mensen verkeren in de veronderstelling dat geluk te maken heeft met succes, rijkdom, gezondheid of een goede relatie. Maar dat zijn slechts bijproducten van het ware geluk. In De 7 sleutels tot geluk leert Deepak Chopra je
- echt geluk te herkennen en met minder geen genoegen te nemen
- je ware eigenwaarde te ontdekken, onafhankelijk van het oordel van anderen
- terug te keren naar de staat van blijdschap, rust en spontane vervulling die je bij je geboorte hebt meegekregen
- je op het heden te concentreren en volledig daarin op te gaan
- verlichting te ervaren door terug te keren naar je meest bewuste en natuurlijke staat van bestaan.
Als je je de 7 sleutels eigen hebt gemaakt, zul je ervaren dat het bewustzijn je echte thuishaven is en verlichting je ware bestemming. Het geluk dat je in jezelf vindt, is de sleutel tot genezing van de hele wereld.
Rating: 2/5
Toelichting: Dit is het tweede boek van Deepak Chopra dat ik las en opnieuw geef ik het slechts twee sterren. De zeven sleutels waarover Chopra het heeft zijn zeven goede handvatten die zeker de moeite van het doornemen waard zijn. Het boek bevat veel wijsheid, maar mij is het te diepzinnig. Daardoor vind ik het moeilijk te begrijpen. De sleutels zijn goed in je leven te verwerken, maar de uitleg is te ingewikkeld.
 
Haar dag
Schrijver: Gayle Forman
Oorspronkelijke titel: Just one day
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: The house of books
Aantal pagina's: 362
Flaptekst: Om iets te vinden, moet je eerst verdwalen.
Het leven van Allyson is als haar koffer: straks gepland, precies gepakt en tot in de puntjes geordend. Tot ze op de laatste dag van haar vakantie Willem ontmoet, een acteur. Willem is in alles haar tegenpool. En hij nodigt haar uit mee te gaan naar Parijs. Geheel tegen haar natuur in zegt ze ja.
Haar dag gaat over deze dag in Parijs, over een sprankelende verliefdheid met een abrupt einde. Over risico's nemen, zoeken en dingen vinden die je anders nooit had ontdekt. Haar dag vormt samen met Zijn jaar een romantisch duet over liefde, reizen en het zoeken naar je identiteit.
Rating: 3/5
Toelichting: Haar dag is een leuk, romantisch verhaal met een mooie zoektocht naar 'wie ben ik'. Ik vind het verhaal wel te 'gemaakt', met romantische dokters enzo. Daardoor krijgt het naar mijn idee bijna een musicalgehalte; alleen het gezang ontbreekt nog. Daarnaast staan er in deze Nederlandse uitgave - uiteraard volledig buiten Formans schuld om - veel typ-, spel- en interpunctiefouten. En dat vind ik echt onacceptabel in boeken. Ik ben wel nog heel benieuwd naar het vervolg, Zijn jaar, om te zien waarom hij is zoals hij is.
 
Allegiant

Schrijver: Veronica Roth
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: HarperCollins Children's Books
Aantal pagina's: 526
Flaptekst: The faction-based society that Tris Prior once believed in is shattered - fractured by violence and power struggles and scarred by loss and betrayal. So when offered a chance to explore the world past the limits she's known, Tris is ready. Perhaps beyond the fence she and Tobias will find a simple new life together, free from complicated lies, tangled loyalties and painful memories.
Buy Tris's new reality is even more alarming than the one she left behind. Old discoveries are quickly rendered meaningless. Explosive new truths change the hearts of those she loves. And once again Tris must battle to comprehend the complexities of human nature - and of herself - while facing impossible choices about courage, allegiance, sacrifice and love.
Rating: 5/5
Toelichting: Zo hé, wat een slot van de geweldige Divergent serie! Het tweede boek vond ik wat trager dan het eerste, maar dat wordt in dit derde deel zeker gecompenseerd; het leest als een trein. Allegiant is spannend en nieuwsgierigmakend. Ik had gehoord dat het einde niet leuk was, maar dit had ik niet verwacht (ik zal niks verklappen). Het verhaal is mooi, maar realistisch (voor zover dat mogelijk is met fantasy); er is door de hele serie veel geweld, dus een 'eind goed, al goed' slot zou niet geloofwaardig zijn geweest. Mocht je de Divergent serie nog niet hebben gelezen, dan raad ik je dat nu zeker aan!
 
Girl online
Schrijver: Zoe Sugg
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 344
Flaptekst: Penny has a secret.
Under the alias Girl Online, Penny blogs her hidden feelings about friendship, boys, her crazy family and the panic attacks that have begun to take over her life. When things go from bad to worse, her family whisks her away to New York, where she meets Noah: a gorgeous, guitar-strumming American. Suddenly Penny is falling in love - and capturing every moment of it on her blog.
But Noah has a secret too. One that threatens to ruin Penny's cover - and her closest friendship - forever.
Rating: 3/5
Toelichting: Dit boek leest erg gemakkelijk weg; ik had het in een dag uit! Het is een lekker 'licht' boek dat naar mijn idee een goede summer-read is. Girl online heeft voor mij wel echt twee gezichten: aan de ene kant is de schrijfstijl niets voor mij (te kinderlijk) en voel ik nauwelijks een connectie met de hoofdpersoon, maar aan de andere kant zitten er wel ontzettend mooie boodschappen in. Lees hier mijn uitgebreide review.
 
Dat was deel 1 van Books read by me - mei!
 
Klik hier voor deel 2 van Books read by me - mei!

x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten