zondag 14 juni 2015

Haar dag, Zijn jaar - Gayle Forman



Titel: Haar dag
Schrijver: Gayle Forman
Originele titel: Just one day
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 362

Om iets te vinden, moet je eerst verdwalen.

Het leven van Allyson is als haar koffer: strak gepland, precies gepakt en tot in de puntjes geordend. Tot ze op de laatste dag van haar vakantie Willem ontmoet, een acteur. Willem is in alles haar tegenpool. En hij nodigt haar uit mee te gaan naar Parijs. Geheel tegen haar natuur in zegt ze ja.

Haar dag gaat over deze dag in Parijs, over een sprankelende verliefdheid met een abrupt einde. Over risico's nemen, zoeken en dingen vinden die je anders nooit had ontdekt. Haar dag vormt samen met Zijn jaar een romantisch duet over liefde, reizen en het zoeken naar je identiteit.


Titel: Zijn jaar
Schrijver: Gayle Forman
Originele titel: Just one year
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 301

Willem is Lulu kwijt. Zal hij haar vinden?

Zijn jaar is het verhaal van Willem. Na die stralende dag met Allyson, alias Lulu, in Parijs, is Willems leven veranderd. Hij kan zijn draai niet meer vinden, is rusteloos en reist de wereld rond. Wat wil hij met zijn leven? Blijven reizen? Meer werken? Wat betekent acteren voor hem? Zo door blijven gaan kan niet meer, niet na die dag met haar.

Zijn jaar vormt samen met Haar dag een romantisch duet over liefde, reizen en het zoeken naar je identiteit.

In het eerste deel van dit duo kijken we door de ogen van Allyson, een Amerikaanse die normaal gesproken weinig risico's neemt, maar nu spontaan met een Nederlandse jongen een dag naar Parijs gaat. Die ene dag zet haar leven op zijn kop, zeker als blijkt dat Willem ervandoor is gegaan. Een jaar lang blijft ze hem zoeken, terwijl ze ondertussen ook haar eigen leven drastisch onderhanden neemt. Ze gaat staan voor wat zij zelf wil en ontwikkelt zich in een jaar tijd tot een volwassen vrouw.

In deel 2 zien we het verhaal door Willems ogen. Ook zijn leven is totaal veranderd door die ene dag in Parijs en hij is vastberaden Allyson te vinden. Alleen heeft hij een groot probleem: hij heeft haar die dag de bijnaam Lulu gegeven en weet haar echte naam niet. Willem gaat net als Allyson de wereld over om te zoeken naar degene die zijn leven veranderde. Hij leert ondertussen meer over zijn verleden, wat ook zijn toekomst verandert. Willem is niet zo slecht als hij in Haar dag lijkt te zijn.

Wat een heerlijk romantisch verhaal is dit! Tijdens het lezen hoopte ik constant dat ze elkaar zouden vinden en dat het ware verhaal anders was dan het op het eerste gezicht leek. En dat bleek gelukkig zo te zijn toen ik Zijn jaar las. Dan blijkt dat Parijs niet alleen Allysons, maar zeker ook Willems leven volledig op zijn kop heeft gezet.

Daarnaast klopt het volledig wat in de flapteksten van beide boeken staat: het gaat niet alleen over liefde, maar misschien nog wel meer over het zoeken naar je eigen identiteit. Allyson is in eerste instantie een grijze muis, een muurbloempje en naarmate het verhaal vordert neemt ze steeds iets meer risico. Willem lijkt juist als motto 'lang leve de lol' te hebben, maar als zijn masker in Zijn jaar stukje bij beetje verdwijnt, komt er een onzekere jongen tevoorschijn die een ingewikkelde jeugd heeft gehad.

Omdat ik me gedeeltelijk met Allyson kan identificeren, heeft vooral Haar dag indruk op gemaakt. In die zin dat ik me weer eens besefte dat iedereen voor zijn/haar eigen geluk moet gaan, ik dus ook. Toch vond ik Zijn jaar beter. Het was leuk om hetzelfde verhaal vanuit Willems ogen te beleven en te zien hoe anders het is dan het in eerste instantie leek toen ik Haar dag las. Daarnaast zitten in Zijn jaar minder gekunstelde aspecten - zoals romantische dokters die Allyson in Haar dag graag willen helpen, waardoor het boek voor mij soms een groot musicalgehalte kreeg - zodat ik me meer kon concentreren op het verhaal zelf en de ontwikkeling van de hoofdpersoon.

Het grootste minpunt van Zijn jaar vond ik het gereis om de wereld om Allyson te zoeken. Hoewel dat bij Willem past - hij is tenslotte al een aantal jaren op reis geweest als hij haar ontmoet - kwam de toon van het geschrevene op mij over alsof Gayle Forman graag wilde laten weten wat zij zelf van al die plaatsen weet. Uiteindelijk waren alle plaatsen die Willem bezocht wel echt nodig om het verhaal te kunnen vertellen, maar toch gaf het mij een negatief gevoel dat ik niet goed kan verklaren anders dan dat het overkomt als gepoch van Forman.

Wat Forman overigens knap gedaan heeft is dat ik - ondanks dat ik door Haar dag al wist hoe het zou aflopen - toch vol spanning zat tijdens Zijn jaar of ze elkaar wel zouden vinden. Die spanning kwam tot een hoogtepunt toen het verhaal aanbelandde in Mexico. Daarnaast was het leuk om boeken van een Amerikaanse schrijfster te lezen waarin Nederland (vooral in Zijn jaar) een prominente rol speelt.

Al met al is dit een leuk, romantisch duo waarvan ik niet kan besluiten of ik de zoektocht naar de liefde of juist de zoektocht naar de eigen identiteit het mooiste vind.
 
Rating: 3/5

2 opmerkingen:

  1. ik vond ze ool wat matig! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik niet de enige ben! Het is wel jammer, want het verhaal had zeker veel potentie.

      Verwijderen