woensdag 13 januari 2016

Mijn top 15 van 2015!

2015 was voor mij onder andere het jaar waarin ik 't Theehoekje omtoverde tot boekenblog, waardoor ik veel meer ging lezen dan ik daarvoor deed. En wat vind ik dat leuk! Omdat ik zo veel heb gelezen, deel ik vandaag mijn top 15 van 2015 met jullie. Ik heb een beetje gesmokkeld door series als één boek te rekenen, maar dat vergeven jullie me vast :)

Ik heb de boeken op de volgorde gezet waarin ik ze heb gelezen, omdat een echte top 15 waarin ik aftel naar het beste boek simpelweg onmogelijk is. Het zijn namelijk stuk voor stuk geweldige boeken en omdat ze erg verschillend zijn, zijn ze niet te vergelijken. Alle boeken die ik vandaag laat zien hebben van mij 5 sterren gekregen en over de meeste denk ik nog steeds regelmatig na, zoveel impact hebben ze gehad.

1. Onschuldig - David Baldacci
Een ge-wel-dig boek. Bij David Baldacci lees ik de flaptekst niet eens meer, want ik weet al dat het een goed verhaal zal zijn. Ik durf zelfs wel te zeggen dat hij mijn favoriete schrijver is binnen zijn genre. Hij weet heel goed de spanning vast te houden en ik kon dit boek dan ook echt niet weg leggen. Je weet echt pas aan het eind van het verhaal hoe alles in elkaar zit; superknap geschreven. Ik ben groot fan!
 
2. Looking for Alaska - John Green
Jeetje, wat heeft dit boek mij verrast! Ik had nergens recensies opgezocht van Looking for Alaska toen ik het boek ging lezen; ik wist gewoon dat ik het goed zou vinden (want: John Green :P). Op basis van de flaptekst weet je nog niet heel veel over hoe het boek zal lopen en dat vind ik echt een pluspunt. Ik heb zelfs op basis van dit boek besloten dat ik niet te vaak meer de flaptekst van een boek ga lezen voordat ik begin. Ik wil dan ook niet te veel verklappen over Looking for Alaska, behalve dat je het zeker weten moet gaan lezen!
 
3. Divergent trilogie en Four - Veronica Roth
De Divergent trilogie was het eerste wat ik aan fantasy las sinds de Harry Potter serie en de boeken hebben me echt weggeblazen.  In de hele serie zit veel actie, zonder dat het te overweldigend wordt waardoor je een rustpauze zou willen inlassen. Ik wilde alleen maar doorlezen! Klik hier voor mijn review.

4. Eleanor & Park - Rainbow Rowell
Dit boek is geweldig, ik kan niet anders zeggen. De personages zijn zo levensecht beschreven, dat ik echt van ze houd. Van Eleanor èn van Park. Ik heb gehuild, ik heb gelachen en bovenal heb ik genoten. Rainbow Rowell bespreekt beladen onderwerpen zoals pesten, mishandeling en misbruik, en ze doet dit op een mooie, toegankelijke manier. Eleanor & Park is een boek dat in al zijn eenvoud mijn hart heeft gestolen en Rowell is inmiddels een van mijn favoriete auteurs. Klik hier voor mijn review.

5. Het achterhuis - Anne Frank
Dit boek las ik als elfjarige op school, maar ik vond het echt nodig dat ik het opnieuw zou lezen nu ik ouder ben en dus de inhoud en impact van deze gebeurtenissen iets beter kan begrijpen. Het is een prachtig, maar uiteraard schrijnend boek. Er is duidelijk te merken dat Anne Frank geen andere mogelijkheid had dan snel volwassen te worden. Op haar jonge leeftijd was zij wijzer dan ik nu ben. Het is naar om te lezen hoe erg zij leed, niet alleen onder de oorlog, maar ook onder de opmerkingen van haar mede-onderduikers. Dit boek moet iedereen lezen, vind ik. Klik hier voor mijn review.

6. Will Grayson, Will Grayson - John Green en David Levithan
Een boek met een hoge wauw-factor, ik kan niet anders zeggen. Ik wist niet goed hoe het zou zijn om een boek te lezen dat door twee schrijvers is geschreven, maar het werkt echt ontzettend goed. Will Grayson, Will Grayson heeft mooie thema's en geweldige personages. Om verliefd op te worden! Klik hier voor mijn review.

7. The fault in our stars - John Green
Ik las dit verhaal van John Green eerder al in het Nederlands en ook heb ik de verfilming al meerdere keren gekeken. Toch raakt The fault in our stars mij iedere keer weer alsof het de eerste keer is dat ik het lees/zie. Hazel en Augustus zijn onder mijn huid gekropen en gaan daar volgens mij nooit meer weg. De schrijfstijl van Green is fenomenaal! Geen wonder dat hij zo vaak voorkomt in deze top 15 ;) Klik hier voor mijn review.

8. Ghost boy - Martin Pistorius
Ghost boy is een waargebeurd verhaal en laat zien wat Martin Pistorius allemaal heeft bereikt sinds verpleegster Virna zag dat zijn lichaam geen leeg omhulsel was. Het is een boek dat draait om hoop, doorzettingsvermogen, kracht en liefde. Het verhaal is hartverscheurend en zeer inspirerend. De tranen liepen regelmatig over mijn wangen. Klik hier voor mijn review.

9. Me and Earl and the dying girl - Jesse Andrews
Wat een geweldig verhaal! Zoals het boek aan het begin al belooft, is het geen 'standaard kankerboek' en dat is best verfrissend. De humor in dit verhaal past echt in mijn straatje. Het boek is ook verfilmd, maar helaas heb ik de film nog niet gezien. Daar ben ik wel echt benieuwd naar. Klik hier voor mijn review.

10. Fangirl - Rainbow Rowell
Ik was bang dat dit boek na Eleanor & Park zou tegenvallen, omdat mijn verwachtingen zo hoog waren. Maar niets is minder waar! Hoofdpersoon Cath is een personage waarmee ik me kan identificeren en Levi (haar crush) is een van de leukste mannelijke personages waarover ik dit jaar heb gelezen. Het boek leest erg gemakkelijk en ondanks dat het wat dikker is, had ik het supersnel uit. Klik hier voor mijn review.

11. Anna & the French kiss 'serie' - Stephanie Perkins
Wat een heerlijk romantische verhalen met perfecte eindes! Ik betrapte mezelf regelmatig op een enorme glimlach op mijn gezicht tijdens het lezen. Ik werd erin in gezogen en had het gevoel alsof ik het zelf beleefde. Het is leuk om de personages uit het eerste boek terug te zien in de volgende boeken. Het is niet echt een serie, maar de belangrijkste personages komen wel terug. Isla and the happily ever after was mijn favoriet, gevolgd door Anna and the French kiss en als laatste Lola and the boy next door. Klik op de titels voor mijn reviews.

12. Het dubbelleven van Cassiel Roadnight - Jenny Valentine
Jeetje, wat heeft dit boek mij verrast! Het heeft me echt omver geblazen. Ik had een vreemd en apart boek verwacht, maar het is veel spannender dan ik dacht en dat maakt het alleen maar beter. Als je verrast wilt worden door een verhaal dat anders is dan anders, dan raad ik je echt aan Het dubbelleven van Cassiel Roadnight te lezen, ik vind het steengoed! Klik hier voor mijn review.

13. De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - Ransom Riggs
Het verhaal dat Riggs heeft geschreven is echt briljant, hoe kòm je erop! Het zit heel goed in elkaar en heeft verrassende elementen. Ik vond het heel spannend - al is niet iedereen dat met me eens. De personages passen heel goed in dit verhaal en de wereld die Riggs heeft gecreëerd. Dit is pas het eerste deel in een trilogie en ik hoor alleen maar dat het hierna nòg beter wordt. Dat beloofd wat! Klik hier voor mijn review.

14. Harry Potter serie - J.K. Rowling
Tja, moet ik hier echt nog iets over zeggen? Ik ben rond mijn elfde begonnen in het eerste boek van deze serie en las de boeken allemaal maar een keer. Tot afgelopen jaar! Het was heerlijk om opnieuw in de magische wereld van Harry Potter te duiken. Klik voor mijn reviews op de titels: Harry Potter en de steen der wijzen, Harry Potter en de geheime kamer, Harry Potter en de gevangene van Azkaban, Harry Potter en de vuurbeker, Harry Potter en de orde van de feniks, Harry Potter en de halfbloed prins en Harry Potter en de relieken van de dood.

15. Ik geef je de zon - Jandy Nelson
Door de enorme hype rond dit boek heb ik het een behoorlijke tijd (sinds mei) laten liggen voor ik eraan begon. Ik was bang dat de hooggespannen verwachtingen die de hype creëerde ervoor zouden zorgen dat het tegen zou vallen. Maar niets is minder waar! Nelson heeft een supermooie schrijfstijl en de vaak bizarre uitspraken van haar personages kwamen echt bij me binnen. Klik hier voor mijn review.

Wat een mooie top 15 met vooral auteurs die ik vóór 2015 niet kende! Zoals Veronica Roth, Rainbow Rowell, David Levithan, Ransom Riggs en Jandy Nelson. En ja, dat ligt meer aan mij dan aan hen ;) Hopelijk wordt 2016 minstens zo'n goed leesjaar.

Wat was jouw favoriete boek van vorig jaar? Let me know!

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten