vrijdag 1 januari 2016

Books read by me - december! (deel 1)

Wauw, wat is december een fijne leesmaand geweest! Ik las in totaal achttien boeken, al zaten daar ook wat dunnere exemplaren bij die ik las voor de CramAThon.
 
 
Vandaag laat ik jullie de eerste helft zien van de boeken die ik in december las.

Harry Potter en de halfbloed prins (Harry Potter #6)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the half-blood prince
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2005
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 490
Flaptekst: Het land wordt geteisterd door vreemde rampen en aanslagen, en hoewel het hartje zomer is hangt er een hardnekkige, onheilspellende mist.
In de Ligusterlaan zit Harry Potter 's avonds laat ongeduldig op de komst van professor Perkamentus te wachten. Wat kan er zo belangrijk zijn dat Perkamentus hem bij de Duffelingen op komt zoeken en dat niet wachten kan tot Harry's terugkeer naar Zweinstein? Zou het iets te maken hebben met de oude profetie die Harry aan het eind van zijn vijfde schooljaar gehoord heeft?
Harry's zesde jaar op Zweinstein begint ongebruikelijk, als Voldemort opnieuw aan kracht wint en de werelden van Dreuzels en tovenaars zich steeds meer met elkaar vermengen...
Rating: 5/5
Toelichting: Voordat ik begon met het lezen in dit zesde deel van de serie had ik al een beetje buikpijn, omdat ik wist hoe het zou eindigen. Ondanks dat ik wist wat er ging gebeuren, vond ik het toch nog heel spannend. Dat vind ik erg knap van Rowling. Ze zorgt ervoor dat ik echt om de personages geef. Klik hier voor mijn review!
 
The martian
Schrijver: Andy Weir
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Podium Publishing on Brilliance Audio
Aantal pagina's: 369
Flaptekst: I'm stranded on Mars.
I have no way to communicate with Earth.
I'm in a Habitat designed to last 31 days.
If the Oxygenator breaks down, I'll suffocate. If the Water Reclaimer breaks down, I'll die of thirst. If the Hab breaches, I'll just kind of explode. If none of those things happen, I'll eventually run out of food and starve to death.
So yeah. I'm screwed.
Rating: 2,5/5
Toelichting: Dit is het allereerste luisterboek dat ik ooit 'gelezen' heb en ik denk dat de luistervorm voor mij ook noodzakelijk was bij dit verhaal. Het idee van het verhaal vind ik heel goed en er zit veel spanning in, maar de uitvoering vind ik helaas minder. Mijn volledige review lees je hier.
 
Harry Potter en de relieken van de dood (Harry Potter #7)
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: Harry Potter and the deathly hallows
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2007
Gelezen uitgave van: Uitgeverij De Harmonie
Aantal pagina's: 541
Flaptekst: De zomervakantie is voorbij, maar Harry Potter keert dit jaar niet terug naar Zweinstein. Hij staat voor de gevaarlijke en haast onmogelijke opdracht van Perkamentus: de overgebleven Gruzielementen opsporen en vernietigen. Zal hem dat lukken?
Rating: 5/5
Toelichting: Zo, dat was de finale! Dit zevende boek is het toppunt van spanning in de serie en je wordt meerdere malen op het verkeerde been gezet. Ik heb ontzettend veel bewondering voor Rowling en hoe ze deze serie in elkaar heeft gezet. Mijn volledige review vind je hier.
 
Ik geef je de zon
Schrijver: Jandy Nelson
Oorspronkelijke titel: I'll give you the sun
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 364
Flaptekst: Jude en haar tweelingbroer Noah zijn op hun dertiende onafscheidelijk, ondanks hun uiteenlopende karakters. Noah is introvert, tekent de hele dag en is in stilte verliefd op de buurjongen, terwijl Jude van de rotsen in zee springt, knalrode lippenstift draagt en genoeg praat voor hen allebei. Maar na een tragische gebeurtenis groeien Noah en Jude steeds meer uit elkaar. Drie jaar later spreken ze elkaar amper nog en lijkt hun band onherstelbaar beschadigd. Dan ontmoet Jude een eigenwijze jongen, die haar voorstelt aan iemand die haar hele leven (en dat van Noah) opnieuw omgooit.
Wat Noah en Jude zich niet realiseren is dat ze allebei maar de helft van het verhaal kennen, en dat hun wereld pas weer compleet zal zijn als ze elkaar terug weten te vinden.
Rating: 5/5
Toelichting: Door de enorme hype rond dit boek heb ik het een behoorlijke tijd (sinds mei) laten liggen voor ik eraan begon. Ik was bang dat de hooggespannen verwachtingen die de hype creëerde ervoor zouden zorgen dat het tegen zou vallen. Maar niets is minder waar! Klik hier voor mijn volledige review!
 
Quidditch through the ages
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2001
Gelezen uitgave van: Bloomsbury Publishing
Aantal pagina's: 123
Flaptekst: If you have ever asked yourself where the Golden Snitch came from, how the Bludgers came into existence or why the Wigtown Wanderers have pictures of meat cleavers on their robes, you need Quidditch through the ages.
This invaluable volume is consulted by young Quidditch fans on an almost daily basis.
Proceeds from the sale of this book will go to Comic Relief, who will use your money to continue improving and changing lives - work that is even more important and astonishing than the three and a half second capture of the Golden Snitch by Roderick Plumpton in 1921.
Albus Dumbledore
Rating: 3,5/5
Toelichting: Hoewel ik zelf absoluut geen sportliefhebber ben (ook niet als het om niet-bestaande sporten gaat, blijkt) vind ik dit een vermakelijk boekje. Er zit humor in en het leest als een trein. Mijn review lees je hier.
 
Fantastic beasts and where to find them
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2001
Gelezen uitgave van: Bloomsbury Publishing
Aantal pagina's: 123
Flaptekst: A copy of Fantastic beasts and where to find them resides in almost every wizarding household in the country. Now Muggles too have the chance to discover where the Quintaped lives, what the Puffskein eats and why it is best not to leave milk out for a Knarl.
Proceeds from the sale of this book will go to Comic Relief, which means that the pounds and Galleons you exchange for it will do magic beyond the powers of any wizard. If you feel that this is insufficient reason to part with your money, I can only hope that passing wizards feel more charitable if they see you being attacked by a Manticore.
Albus Dumbledore
Rating: 4/5
Toelichting: Er zit best veel humor in dit boek en dat wordt aangevuld door de voetnoten en door de geschreven aantekeningen van Harry en Ron. Zelf vind ik het leuker dan Quidditch through the ages. Mijn review lees je hier!
 
The tales of Beedle the Bard
Schrijver: J.K. Rowling
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2008
Gelezen uitgave van: Bloomsbury Publishing/Lumos
Aantal pagina's: 122
Flaptekst: The tales of Beedle the Bard contains five richly diverse fairy tales, each with its own magical character, that will variously bring delight, laughter and the thrill of mortal peril.
Essential and enjoyable reading for Muggles and wizards alike, The tales of Beedle the Bard is a uniquely magical volume. With illuminating notes by Albus Dumbledore.
Rating: 4,5/5
Toelichting: Met dit boek is het (her)lezen van de Harry Potter boeken voor mij afgesloten en ik ben blij dat het hiermee eindigt; van de aanvullende boeken op de serie is dit zeker mijn favoriet! Mijn review lees je hier.
 
De one (De selectie #3)
Schrijver: Kiera Cass
Oorspronkelijke titel: The one
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 261
Flaptekst: De selectie heeft het leven van 35 meisjes voorgoed veranderd. En nu is de tijd aangebroken dat er een winnaar wordt gekozen. America had nooit durven hopen dat ze kans maakte op de kroon of om het hart van prins Maxon te kunnen veroveren. Maar nu de competitie haar einde nadert en de bedreigingen van buiten de paleismuren steeds gewelddadiger worden, realiseert America zich hoeveel ze te verliezen heeft en hoe hard ze moet vechten voor de toekomst die ze wil.
Rating: 3,5/5
Toelichting: In alle boeken van de oorspronkelijke trilogie, vind ik America in dit boek het leukst, want ik heb me geen moment aan haar geërgerd. Soms vond ik het verhaal wel wat te gemakkelijk bedacht, waardoor het minder geloofwaardig werd. Ik heb erg genoten van dit boek. Klik hier voor mijn review!
 
Man man!
Schrijver: Jil Karoly
Oorspronkelijke titel: Mannomann
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1998
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 274
Flaptekst: Vlak voor haar huwelijk barst de bom: Alexandra's aanstaande echtgenoot laat haar genadeloos in de kou staan. Deze ingrijpende ervaring doet Alexandra besluiten een selfhelpboek voor vrouwen te gaan schrijven: Mannen in één oogopslag...
Rating: 1,5/5
Toelichting: Dit is het derde boek van Karoly dat ik lees, maar voor mijn gevoel lees ik keer op keer hetzelfde verhaal. Ik erger me mateloos aan de schrijfstijl en daarnaast vind ik het verhaal in Man man! niet geloofwaardig. Mijn review zie je binnenkort.
 
Dat was deel 1 van Books read by me - december! Deel 2 zie je hier.
 

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten