zaterdag 2 januari 2016

Books read by me - december! (deel 2)

In december las ik in totaal achttien boeken! Daar zaten ook wat dunnere exemplaren bij die ik las voor de CramAThon, maar toch is het veel meer dan ik had gedacht.
 
 
Vandaag laat ik jullie de tweede helft zien van de boeken die ik in december las.

De koningin & De favoriet (De selectie #0,4 en #2,6)
Schrijver: Kiera Cass
Oorspronkelijke titel: The queen & The favorite
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 132
Flaptekst: Voordat het sprookjesachtige verhaal van America Singer begon, kwam een ander meisje naar het paleis om te strijden om de hand van een andere prins. De koningin beschrijft de Selectie van Amberly, de moeder van prins Maxon.
Marlee Tames deed mee aan de Selectie om prins Maxons hart te winnen, maar haar eigen hart had andere ideeën. De favoriet vertelt het verhaal van de liefde tussen Marlee en lijfwacht Carter. Vanaf het moment dat hun geheim werd ontdekt tot de gebeurtenissen aan het einde van De one.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Ik vind het erg leuk om het liefdesverhaal van Maxons ouders te leren kennen en erachter te komen wat hen drijft. Daarnaast is Marlee zeker een van mijn favorieten en het is mooi om het verhaal vanuit haar perspectief te zien. Mijn review lees je hier!
 
Jip en Janneke 4
Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1964
Gelezen uitgave van: Querido
Aantal pagina's: 157
Flaptekst: Vijf boeken met avonturen van Jip en Janneke zijn er. Dit is er één van.
Annie M.G. Schmidt vertelt over het alledaagse - maar o zo avontuurlijke - leven van de kleuters Jip en Janneke zo direct, zo grappig en zo helder dat het jonge kinderen meteen aanspreekt en boeit. De prentjes van Fiep Westendorp sluiten daar wonderwel bij aan.
De Jip-en-Jannekes zijn dan ook niet alleen klassieke (er zijn er meer dan één miljoen van verkocht) maar vooral levende boeken, die in geen enkele kinderkamer kunnen ontbreken.
Rating: 4/5
Toelichting: Het is toch zo leuk om als volwassene opnieuw de boeken te lezen die je als kind las. De verhaaltjes van Jip en Janneke zijn echt super voor kinderen!
 
Jip en Janneke 5
Schrijver: Annie M.G. Schmidt
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 1965
Gelezen uitgave van: Querido
Aantal pagina's: 160
Flaptekst: Vijf boeken met avonturen van Jip en Janneke zijn er. Dit is er één van.
Annie M.G. Schmidt vertelt over het alledaagse - maar o zo avontuurlijke - leven van de kleuters Jip en Janneke zo direct, zo grappig en zo helder dat het jonge kinderen meteen aanspreekt en boeit. De prentjes van Fiep Westendorp sluiten daar wonderwel bij aan.
De Jip-en-Jannekes zijn dan ook niet alleen klassieke (er zijn er meer dan één miljoen van verkocht) maar vooral levende boeken, die in geen enkele kinderkamer kunnen ontbreken.
Rating: 4/5
Toelichting: Dit was het dan: het laatste boekje over mijn jeugdhelden dat ik nog wilde lezen. Als volwassene is natuurlijk vooral de sentimentele waarde van het lezen hoog, maar zoals gezegd zijn het echt geweldige boekjes voor kinderen.
 
De prins & De lijfwacht (De selectie #0,5 en #2,5)
Schrijver: Kiera Cass
Oorspronkelijke titel: The prince & The guard
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 175
Flaptekst: In De selectie moest America Singer haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil.
Maar ook prins Maxon had een andere liefde voordat de Selectie begon. Het verhaal van De prins opent de week voor de Selectie begint en volgt Maxon tot aan de eerste dag van de competitie.
Aspen Leger, opgevoed in een van de laagste kastes, heeft nooit durven dromen dat hij ooit in het paleis zou wonen als lid van de koninklijke wacht. Nu is hij daar en komt hij zijn vroegere liefde America tegen die deelneemt aan de Selectie. Het verhaal van De lijfwacht beschrijft Aspens tot nu toe nog onbekende leven binnen de paleismuren.
Rating: 3/5
Toelichting: Ik had veel van deze twee verhalen verwacht, vooral omdat Maxon en Aspen beide een grote rol spelen in De selectie. Ik hoopte daarom hen beter te leren kennen, maar ik vond beide verhalen best tegenvallen. Mijn volledige review zie je hier.
 
The night is darkening round me
Schrijver: Emily Brontë
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 55
Flaptekst: Brontë's most passionate, powerful poems on death, nature's beauty and the passage of time.
Rating: 2,5/5
Toelichting: Poëzie is niet echt aan mij besteed, maar toch heb ik een paar mooie gedichten gelezen in deze kleine verzameling. Mijn favorieten zijn Stars, Hope en Stanzas.
 
It was snowing butterflies
Schrijver: Charles Darwin
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 51
Flaptekst: Exotic creatures and unexplored terrains populate Darwin's account of the Beagle's  momentous voyage.
Rating: 2/5
Toelichting: De schrijfstijl in dit kleine boekje is erg mooi, maar verder vond ik er niet veel aan. Het is een dagboek, maar het deed mij meer aan een lesboek denken.
 
De prinses (De selectie #4)
Schrijver: Kiera Cass
Oorspronkelijke titel: The heir
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2015
Gelezen uitgave van: Best of YA
Aantal pagina's: 284
Flaptekst: De achttienjarige prinses Eadlyn is druk bezig zich voor te bereiden op haar toekomst als koningin. In Illea is het onrustig. Hoewel koning Maxon en koningin America het kastenstelsel hebben afgeschaft, heerst er toch ontevredenheid in het land. Eadlyn ziet dat haar vader zich zorgen maakt, maar wat kan ze doen?
Haar ouders zijn van mening dat het volk afleiding nodig heeft, en een nieuwe Selectie kan daarvoor zorgen. Eadlyn daarentegen heeft helemaal geen zin in 35 jongens die zich met haar leven komen bemoeien. Dat haar ouders op een sprookjesachtige manier bij elkaar zijn gekomen, betekent niet dat voor haar hetzelfde geldt. Maar als de strijd om haar hart losbarst, zou ze er wel eens achter kunnen komen dat haar eigen geluk niet zo ver weg is als ze dacht.
Rating: 4/5
Toelichting: Voordat ik begon in dit boek, wist ik niet zo goed of ik het wel wilde lezen, maar wat ben ik blij dat ik dit vierde deel een kans heb gegeven! Het is heel anders dan de vorige delen van de serie en ook de schrijfstijl van Cass wordt steeds beter. Mijn volledige review lees je hier.
 
Glansrol
Schrijver: Loes den Hollander
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2011
Gelezen uitgave van: Karakter Uitgevers B.V.
Aantal pagina's: 351
Flaptekst: Irma haat leugens en Irma omarmt leugens. Ze zoekt waarheid en ze ontloopt waarheid. En iedere keer als ze dreigt te verdwalen in de doolhof van haar eigen gedachten, onderneemt ze acties die ze zorgvuldig verborgen houdt.
Irma heeft haar leven onder controle, totdat een stem uit het verleden haar begint lastig te vallen. Ze probeert deze te ontwijken, maar de geschiedenis haalt haar in en toont haar het verschil tussen leugen en waarheid.
Rating: 4,5/5
Toelichting: De hoofdstukken in Glansrol zijn allemaal erg kort en dat vind ik persoonlijk fijn lezen. Wel waren sommige dingen naar mijn mening wat te voorspelbaar voor een literaire thriller. Toch is het wel echt een spannend verhaal. Klik hier voor mijn volledige review!
 
Landline
Schrijver: Rainbow Rowell
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Orion Books
Aantal pagina's: 356
Flaptekst: As far as time machines go, a magic telephone is pretty useless. TV writer Georgie McCool can't actually visit the past; all she can do is call it, and hope it picks up. Is she going crazy or is this a chance to make things right with her husband, Neal?
Maybe she can fix the things in their past that seem unfixable in the present. Maybe this stupid phone is giving her a chance to start over...if that's what she wants...
Rating: 4/5
Toelichting: Ik heb heel veel plezier gehad tijdens het lezen. Landline is geen boek om doorheen te knallen, maar juist om echt van te genieten. Wat dat betreft is het toch een beetje Eleanor & Park: er is niet veel actie, maar de personages dragen het verhaal. De volledige review lees je hier!
 
Dat was deel 2 van Books read by me - december! Deel 1 zie je hier.
 

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten