donderdag 2 juli 2015

Books read by me - juni! (deel 1)


Zo, er is weer een maand voorbij en in juni heb ik maar liefst twaalf boeken gelezen! Volgens mij is dat een record voor dit jaar en waarschijnlijk voor heel mijn leven tot nu toe ;) Opnieuw zal ik mijn Books read by me daarom in twee delen doen. Vandaag is deel 1 aan de beurt.

Four
Schrijver: Veronica Roth
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2014
Gelezen uitgave van: Katherine Tegen Books
Aantal pagina's: 285
Flaptekst: Two years before Beatrice Prior made her choice, the sixteen-year-old son of Abnegation's faction leader did the same. Tobias's transfer to Dauntless is a chance to begin again. Here, he will not be called the name his parents gave him. Here, he will not let fear turn him into a cowering child.
Newly christened 'Four', he discovers during initiation that he will succeed in Dauntless. Initiation is only the beginning, though; Four must claim his place in the Dauntless hierarchy. His decisions will affect future initiates as well as uncover secrets that could threaten his own future - and the future of the entire faction system.
Two years later, Four is poised to take action, but the course is still unclear. The first new initiate who jumps into the net might change all that. With her, the way to righting their world might become clear. With her, it might become possible to be Tobias once again.
Rating: 4/5
Toelichting: Ik vind Four zeker geen onnodige uitbreiding op de Divergent trilogie; het is mooi om dieper in zijn verhaal te duiken en hem beter te leren kennen. Toen ik dit boek las bedacht ik me dat ik vaak boeken lees vanuit het vrouwelijk perspectief - aangezien ik tot februari voornamelijk chicklits las - dus ik vond het erg leuk om eens in een mannenhoofd te kruipen. Roth deinst hierbij ook niet terug om een pijnlijk thema als mishandeling aan te pakken en dit doet ze op een prachtig pure manier.
 
Zijn jaar
Schrijver: Gayle Forman
Oorspronkelijke titel: Just one year
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 301
Flaptekst: Willem is Lulu kwijt. Zal hij haar vinden?
Zijn jaar is het verhaal van Willem. Na die stralende dag met Allyson, alias Lulu, in Parijs, is Willems leven veranderd. Hij kan zijn draai niet meer vinden, is rusteloos en reist de wereld rond. Wat wil hij met zijn leven? Blijven reizen? Meer werken? Wat betekent acteren voor hem? Zo door blijven gaan kan niet meer, niet na die dag met haar.
Rating: 3,5/5
Toelichting: Zijn jaar is samen met Haar dag een romantisch duo dat lekker wegleest. Ik vond Zijn jaar beter dan Haar dag en ook hierbij vond ik het weer leuk om het eens vanuit het mannelijk perspectief te zien. Ondanks dat ik wist hoe het zou aflopen, zat ik toch vol spanning. In deze vertaling heb ik me overigens niet gestoord aan fouten en daardoor - en door het minder hoge musicalgehalte - kon ik me beter concentreren op het verhaal.
 
De hongerspelen
Schrijver: Suzanne Collins
Oorspronkelijke titel: The hunger games
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2008
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 340
Flaptekst: 12 districten
24 strijders
1 overlever
Rating: 4/5
Toelichting: In eerste instantie moest ik erg wennen aan de wereld en het verhaal, maar zodra ik erin zat, zat ik er ook echt in gevangen. De reden dat ik eerst wat moeite had met De hongerspelen is dat het concept erg luguber is. Toen ik me eraan overgaf, zag ik hoe goed Collins is. Ik walgde ontzettend van het verhaal; ze liet me geloven dat het echt was. Ik wilde heel graag weten hoe het verder zou gaan en of Katniss uiteindelijk zou kiezen voor Gale of voor Peeta, dus ik heb de hele trilogie achter elkaar uitgelezen.
 
Vlammen
Schrijver: Suzanne Collins
Oorspronkelijke titel: Catching fire
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2008
Gelezen uitgave van: Van Goor
Aantal pagina's: 352
Flaptekst: Nooit eerder waren de consequenties van een overwinning zo afgrijselijk.
Rating: 4/5
Toelichting: Door het tweede deel vloog ik nog sneller dan door het eerste. Het verhaal is opnieuw erg spannend en tot het eind toe is niet duidelijk wat er precies gaande is. Dat bewonder ik altijd erg in boeken! Het einde van Vlammen vond ik zelf wat wazig; ik vond het onduidelijk wat er gebeurde met Beetee, de draad en het krachtveld. Maar de essentie was helder, dus het deed niet echt afbreuk aan het verhaal voor mij. Gauw door met deel 3!
 
Spotgaai
Schrijver: Suzanne Collins
Oorspronkelijke titel: Mockingjay
Gelezen versie: Nederlands
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2010
Gelezen uitgave van: Penguin Books
Aantal pagina's: 344
Flaptekst: Katniss Everdeen is volledig bereid te vechten en zelfs te sterven voor vrijheid. Maar president Snow zal iedereen van wie ze houdt kapotmaken als de rebellen hun plan doorzetten.
De prijs van vrijheid lijkt hoger dan ooit...
Rating: 4,5/5
Toelichting: Het slot van de trilogie is echt fantastisch. De spanning stijgt tot een hoogtepunt, omdat Katniss van alle kanten gevaar lijkt te lopen. Het is niet geheel duidelijk wie haar vrienden en wie haar vijanden zijn. Ik kon Spotgaai dan ook echt niet wegleggen, omdat ik wilde weten hoe het zat. Deel 3 was dan ook zeker mijn favoriet in deze trilogie die ik voor mijn verjaardag kreeg.
 
The shock of the fall
Schrijver: Nathan Filer
Oorspronkelijke titel: -
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Jaar van oorspronkelijke uitgave: 2013
Gelezen uitgave van: HarperCollins
Aantal pagina's: 308
Flaptekst: I'll tell you what happened because it will be a good way to introduce my brother. His name's Simon. I think you're going to like him. I really do. But in a couple of pages he'll be dead. And he was never the same after that.
Rating: 4/5
Toelichting: Met zijn mooie schrijfstijl bereikt Filer twee tegenstrijdige dingen bij mij: aan de ene kant zorgt het ervoor dat ik het idee heb in het hoofd van Matthew te zitten, aan de andere kant zorgt het soms voor verwarring. The shock of the fall is een prachtig boek dat ik iedereen aanraad.
 
Dat was deel 1 van Books read by me - juni! Deel 2 zie je hier.

x




Geen opmerkingen:

Een reactie posten