maandag 21 juli 2014

Elke dag een vraag; een dagboek voor 5 jaar

Ik las bij iemand op Twitter dat hij laaiend enthousiast was over dit boek en heel toevallig (echt waar) zag ik het boek die middag op het station in de winkel liggen. Voor die dag had ik er nog nooit van gehoord, maar het leek mij wel wat. Een dagboek voor 5 jaar waarbij je iedere dag een vraag beantwoordt in maximaal 6 regels.


In het verleden heb ik meerdere dagboeken gehad, maar die zijn duidelijk niet voor mij gemaakt. Ik begin altijd vol enthousiasme te schrijven, maar na verloop van tijd zwakt het af. En dat heeft alles te maken met mijn perfectionisme (en doorzettingsvermogen, dat geef ik toe). Als ik eenmaal begin aan een dagboek, dan wil ik dit ook goed doen. Oftewel, alles - en daarmee bedoel ik echt àlles - moet erin komen te staan. Zodra ik een keer een avond moe ben of geen zin heb, 'faal' ik meteen, want ik schrijf niet in mijn dagboek. En zo wil het dat mijn dagboeken allemaal na een week of drie, vier stof liggen te happen. Soms probeer ik na een half jaar de draad nog eens op te pakken, maar dit doe ik slechts halfslachtig. Dan koop ik nog liever een compleet nieuw dagboek, zodat niet zichtbaar is dat er een aantal maanden aan tekst ontbreekt.

Zo niet met dit dagboek. Dit is toegankelijk en vraagt je niet om je hele dag te beschrijven. Iedere dag komt er een nieuwe vraag aan bod en deze vragen lopen ontzettend uiteen. Het allerleukste is nog dat je de komende 5 jaar op exact dezelfde datum exact dezelfde vraag zult beantwoorden. Zo kun je dus zien wat er verandert!

Ik heb het dagboek sinds 6 juni 2014 en kan dus tot en met 5 juni 2018 iedere dag een vraag beantwoorden. Ik hoop dat ik dat wel kan opbrengen, want ik kijk nu al uit naar het eindresultaat :) Het verschil tussen de 24-jarige ik en de 28-jarige ik. Ik ben erg benieuwd!

Op vakantie heb ik hem niet meegenomen, maar daarna heb ik hem meteen weer ingevuld tot de juiste datum. Het leuke is dat er afwisseling is tussen diepgaande en meer oppervlakkige vragen. Zo was de vraag van gisteren: wat voor werk doe je? Dat is geen vraag waar je over hoeft na te denken. Maar er zijn ook vragen als 'wat is de beste eigenschap die mensen kunnen bezitten?', 'wat is je belangrijkste principe?' en 'wat vind je het belangrijkst: vrije tijd, erkenning of geld?' Dat zijn vragen die niet ontzettend moeilijk zijn, maar waarbij je wel moet nadenken en bij jezelf stil moet staan.

Als je het leuk vindt om iets te bewaren van hoe je nu bent, maar je bent geen type voor het standaard dagboek dan raad ik dit boek zeker aan!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten