maandag 30 december 2013

Optimist vs. pessimist

In mijn post van gisteren zei ik dat als je ergens niet in gelooft, het sowieso niet gebeurt. Dat sloeg op het proberen het afgelopen jaar te overtreffen in het nieuwe jaar. Maar eigenlijk geldt dit voor alles. Ik geloof hier echt in en dat heeft te maken met wiskunde. Ik hoor je denken: 'Met wiskunde?' en dat klopt inderdaad. Ik zal het eens uitleggen.

Toen ik op mijn twaalfde begon aan de havo was er een aantal vakken dat ik verschrikkelijk vond. Ja, wiskunde was daar een van. De eerste twee jaar bakte ik er niks van en de leraar leek zich alleen te bemoeien met de leerlingen die wel de bekende wiskundeknobbel hadden. Dus hoe ik ook mijn best deed de boel te snappen, hulp kreeg ik er toch niet bij. Dus wat doe je dan? Juist, je gaat om je heen zitten kijken tot de les voorbij is. Zo kwam het dat mijn oog viel op een afbeelding aan de muur waarop een golfer probeert zijn bal over een groot meer te slaan. Onder de man stond de volgende tekst (ongeveer, het is ruim tien jaar geleden): 'Als je denkt dat je het niet kunt, dan kun je er beter niet aan beginnen'. Bij deze zin kon ik ontzettend wegdromen en gezien de tijd die ik hieraan besteedde - we hadden lessen van 45 minuten - kreeg ik er veel beelden bij.

Ik denk dat er een kern van waarheid in deze spreuk schuilt. Als je ergens niet in gelooft, dan probeer je minder hard je doel te bereiken en is de kans dus een stuk kleiner dat je het daadwerkelijk voor elkaar krijgt. In de loop der jaren heb ik meerdere mensen, onder wie vrienden, familie en collega's, verteld over deze spreuk en zij vonden het vreemd genoeg een nogal deprimerende tekst. Alsof er wordt gezegd dat je maar moet opgeven. Ik ben een ongelofelijke pessimist (wat ik hard maar tevergeefs probeer te verbergen) en dus is het opmerkelijk te noemen dat juist ik de spreuk positief opvat. In plaats van te denken dat je maar moet opgeven zie ik de tekst als een oproep om het juist harder te proberen. 'Geloof dat je het kunt en het zal je lukken' is voor mij hetzelfde. Natuurlijk is het niet altijd zo dat het gebeurt als je erin gelooft, maar de kans is wel een stuk groter. Je zelfvertrouwen zorgt ervoor dat er meer deuren opengaan en dat heeft er voor een gedeelte mee te maken dat je het harder probeert door het geloof in jezelf.

Helaas voelt het dus niet voor iedereen zo positief, maar toch hoop ik dat ook jullie iets uit deze spreuk kunnen halen voor jezelf. Hoewel mijn wiskundeleraar dus niet zo behulpzaam was als het aankwam op zijn vak, heb ik toch een heel waardevolle les uit de lange uren gehaald die ik in zijn lokaal doorbracht. Een les waar ik in mijn leven meer aan zal hebben dan aan het snappen van die ingewikkelde formules.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten