zaterdag 5 maart 2016

We are all completely beside ourselves - Karen Joy Fowler

Titel: We are all completely beside ourselves
Auteur: Karen Joy Fowler
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2013
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: Serpent's Tail
Aantal pagina's: 308

What if you grew up to realise that your father had used your childhood as an experiment?

Rosemary doesn't talk very much, and about certain things she's silent. She had a sister, Fern, her whirlwind other half, who vanished from her life in circumstances she wishes she could forget. And it's been ten years since she last saw her beloved older brother Lowell.

Now at college, Rosemary starts to see that she can't go forward without going back, back to the time when, aged five, she was sent away from home to her grandparents and returned to find Fern gone.

Dit boek stond al bijna een jaar ongelezen in mijn kast, terwijl ik er ontzettend enthousiast over was toen ik het kocht! Daarom was dit het boek waar ik in januari het meest naar uitkeek om te lezen.

Na de prachtige cover haalde ook de intrigerende flaptekst mij over om dit boek te kopen. Het klinkt spannend en mysterieus, dus wat kon er misgaan? Nou, een heleboel blijkbaar. Het zinnetje 'What if you grew up to realise that your father had used your childhood as an experiment?' wekte bij mij verwachtingen die totaal niet zijn waargemaakt. Het is niet iets waar Rosemary achterkomt; ze weet het al haar hele leven. Hoewel de rest van de flaptekst wel de waarheid spreekt, staat het er spannender geschreven dan in de rest van het boek.

Het verhaal zelf wisselt steeds van tijd; je gaat heen en weer tussen de kinderjaren van Rosemary, de tijd dat ze in de twintig is en het moment waarop ze in de veertig is. Dat past wel bij het verhaal, want Rosemary moet altijd in het midden van een verhaal beginnen te vertellen. Toch vind ik het erg storend. Het maakt het verhaal verwarrend en het haalt de gang er enorm uit.

We are all completely beside ourselves is een uniek verhaal waarin een van de belangrijkste personages voor mij helemaal nieuw is. Dat kwam voor mij als een verrassing - en dit was wèl een leuke onverwachte wending. Ik heb in het begin een paar keer hardop gelachen en ook door de rest van het boek zit hier en daar wat humor. Ik kan niet goed zeggen wat ik van de personages vind, omdat ik ze voor mijn gevoel niet heel goed heb leren kennen.

Al met al was het verhaal een behoorlijke teleurstelling en hoewel het boek maar iets meer dan 300 pagina's heeft, heb ik er een hele week over gedaan om het uit te lezen. In principe is dat volgens mijn leesdoelen van dit jaar, maar alsnog is het uniek dat ik zo lang doe over zo'n kort boek. Ik vind het erg jammer dat dit verhaal zo is tegengevallen!

Rating: 2,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten