vrijdag 11 maart 2016

Verstand en gevoel - Jane Austen

Titel: Verstand en gevoel
Auteur: Jane Austen
Originele titel: Sense and sensibility
Jaar van eerste uitgave: 1811
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: BoekWerk
Aantal pagina's: 417


Verstand en gevoel is een prachtig zedenspel waarin de zusters Dashwood twee totaal verschillende eigenschappen vertegenwoordigen. Elinor is tactvol, gereserveerd en beheerst; Marianne is impulsief, emotioneel en extravert. Jane Austen gaat verder dan deze eenvoudige tegenstelling en onderzoekt met af en toe smalende humor en subtiele precisie de spanning tussen de behoeften van het individu en de eisen van de maatschappij. Jonge vrouwen zonder economische of politieke kracht moeten vechten voor hun integriteit en hun geluk in het onophoudelijke gedrang om partners.

Vorig jaar las ik mijn allereerste Jane Austen boek - Pride and prejudice - en dat boek is mij erg goed bevallen. Ik had daardoor vrij hoge verwachtingen van Verstand en gevoel, ook omdat deze net als Pride and prejudice een verfilming waard was.

Ik hield het niet voor mogelijk, maar Verstand en gevoel vind ik nog mooier dan Pride and prejudice! Hoewel de zussen Elinor en Marianne twee totaal verschillende types zijn, heb ik voor allebei sympathie. Hun zoektocht, vreugde en teleurstelling in de liefde zijn erg mooi weergegeven door Austen. Ik was steeds erg benieuwd hoe het zou eindigen en dus vloog ik door het boek.

Een aantal andere personages, waaronder John Dashwood en zijn vrouw, zijn werkelijk onuitstaanbaar, maar tegelijkertijd genoot ik ook van de stukken waarin deze personages voorkwamen. Het zorgde voor wat pit in een verder vrij kalm verhaal - terwijl er ook veel rampspoed is. Kolonel Brandon is zo ongelukkig dat ik het hele boek door alleen maar hoopte dat er voor hem een goede afloop zou zijn.

Ondanks alle tegenslagen voor de zussen zit er ook humor in het verhaal en dat heeft mij positief verrast. Daarnaast zijn ook de dialogen ontzettend mooi en door al deze factoren samen heb ik erg genoten van dit boek. Het is echt een aanrader!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten