zondag 20 maart 2016

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld - Becky Albertalli

Titel: Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld
Auteur: Becky Albertalli
Originele titel: Simon vs. the homo sapiens agenda
Jaar van eerste uitgave: 2015
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Blossom Books
Aantal pagina's: 272

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. (Qua drama heeft hij wel genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Hij wordt gechanteerd, Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom hij steeds meer in zichzelf gekeerd is. Simon piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit überhaupt verantwoorden?

Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen, voordat hij eruit geduwd wordt. En dat terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.

Ik keek al zo lang uit naar dit boek dat ik een béétje bang was dat het zou tegenvallen. Maar ik kan je vertellen dat mijn verwachtingen zijn waargemaakt. Sterker nog: het is beter dan ik had durven hopen!

Simon is echt zo'n personage waarbij ik niet anders kan dan van hem houden. Het karakter dat Albertalli hem heeft gegeven is precies mijn favoriete mannelijke personage. Hij doet me ook enorm denken aan Park, zo'n ander personage op wie ik vanaf de eerste bladzijde verliefd was. Ik zou zó graag willen dat Simon echt bestond, want dan zou ik zeker vrienden met hem willen zijn.

Voor zover ik me kan herinneren heb ik niet eerder een boek gelezen over iemand die uit de kast komt en ik ben blij dat dit het eerste exemplaar is wat ik daarover lees. Albertalli heeft het heel mooi weergegeven en geeft een mooie boodschap mee.

De personages zijn goed uitgewerkt en daardoor kon ik helemaal in het verhaal kruipen. Het voelde alsof ik er zelf bij was! In het begin had ik wat moeite om Abby en Leah uit elkaar te houden, terwijl ze totaal niet op elkaar lijken. Ieder personage voegt echt iets toe aan het verhaal en afgezien van Martin - die me echt het bloed onder de nagels vandaan haalt - vond ik het bij iedereen leuk om ze te leren kennen.

Ik hoop echt dat Albertalli nog meer boeken uitbrengt, want ik ben fan!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten