zondag 6 maart 2016

Mrs Dalloway - Virginia Woolf

Titel: Mrs Dalloway
Auteur: Virginia Woolf
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 1925
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Uitgeverij Areopagus
Aantal pagina's: 195


Mrs Dalloway is het eerste meesterwerk van Virginia Woolf. Het is een virtuoos gecomponeerde roman, die cirkelt rond de gedachtespinsels en herinneringen van de verzamelde gasten op het feest van Clarissa Dalloway. In prachtige, poëtische beelden verwoordt Woolf haar obsessie met depressie en zelfmoord.

Ondanks dat dit boek nog geen 200 pagina's telt, lijkt het een erg lang verhaal te bevatten. Dat komt voornamelijk doordat het uit één stuk bestaat; er is geen onderverdeling in hoofdstukken en slechts af en toe zit er een witregel in de tekst. Daardoor vond ik het soms lastig te lezen, vooral ook omdat je vanuit verschillende personages leest. Voor mij was niet altijd meteen duidelijk wie er 'aan het woord' was.

Mrs Dalloway is een duidelijke klassieker; er gebeurt weinig, maar hetgene wat wordt beschreven staat er in heel mooie bewoordingen. Het lijkt wel poëzie! Daar heb ik erg van kunnen genieten. Vanaf ongeveer halverwege het boek zat ik echt goed in het verhaal en kon ik vlot doorlezen. Toch voelde het als een opgave om het te lezen, door de (mooie, maar) lange zinnen en de onduidelijk wisselende perspectieven.

Het is een boek dat vooral geschikt is voor lezers die houden van mooi geschreven teksten. Dan kom je zeker aan je trekken! Daarnaast moet je er wat moeite in steken om je hoofd erbij te houden (dat had ik althans), maar doordat het een kort verhaal is, kun je het best eens proberen.

Rating: 2,5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten