zondag 13 maart 2016

De uitvinding van Hugo Cabret - Brian Selznick

Titel: De uitvinding van Hugo Cabret
Auteur: Brian Selznick
Originele titel: The invention of Hugo Cabret
Jaar van eerste uitgave: 2007
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: De Boekerij bv
Aantal pagina's: 535

Hugo vertelt het verhaal van een weesjongetje dat stiekem in een treinstation in Parijs woont. Hij ontdekt dat er een mysterieus verband bestaat tussen het overlijden van zijn vader, zijn humeurige buurman, de eigenaar van de speelgoedwinkel en een hartvormig slot waarvoor geen slot lijkt te bestaan. Samen met een excentriek meisje probeert hij het geheimzinnige raadsel op te lossen.

Dit boek leende ik in de bibliotheek, puur omdat ik het herkende van BookTube. Ik had er dan ook totaal geen verwachtingen bij. Maar jeetje, wat is dit een leuk boek zeg!

Het is duidelijk een verhaal voor een jonger publiek, maar ook ik heb er echt intens van kunnen genieten. Door de vele illustraties gaat het verhaal leven en ik had het boek ook nog eens in no time uit op die manier.

De uitvinding van Hugo Cabret is voortgekomen uit dingen die echt hebben plaatsgevonden (Monsieur Georges Méliès, die een grote rol speelt in dit verhaal, heeft echt bestaan), maar Selznick heeft daar een echt fictieverhaal van gemaakt. Het feit dat er delen van waar zijn, vind ik erg leuk en het verraste mij enorm.

Hoewel het boek waarschijnlijk bedoeld is voor jonge tieners zitten er ook voor een ouder publiek echt mooie elementen in waar ik in ieder geval echt bij stil ben blijven staan. Het verhaal wordt ook nog eens heel mooi afgerond. Ik had nog niet eerder iets van Selznick gelezen, maar zijn schrijfstijl is het zeker waard om meer van zijn werk op te zoeken!

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten