zondag 27 maart 2016

De hemel begint bij je voeten - Jandy Nelson

Titel: De hemel begint bij je voeten
Schrijver: Jandy Nelson
Originele titel: The sky is everywhere
Jaar van eerste uitgave: 2010
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Moon
Aantal pagina's: 283

Er waren eens twee zussen die dezelfde kamer deelden,
dezelfde kleren,
dezelfde gedachten op hetzelfde moment.
Deze twee zussen hadden geen moeder
maar ze hadden elkaar.
De oudste zus liep voor de jongste uit
zodat de jongste altijd wist waar ze heen moest gaan.
De oudste nam de jongste mee naar de rivier
waar ze op hun rug dreven,
als dode mannen.
Het oudste meisje zei dan:
Dompel je hoofd een paar centimeter onder water,
doe dan je ogen open en kijk omhoog naar de zon.
Het jongste meisje:
Dan krijg ik water in mijn neus.
De oudste:
Kom op, doe het.
En daarom deed het jongste meisje het
en haar hele wereld werd gevuld met licht.

De hemel begint bij je voeten is het debuut van Nelson, al is het niet het eerste boek dat ik van deze getalenteerde schrijfster lees. Vorig jaar hoorde Ik geef je de zon bij mijn favorieten en daarom was ik razend benieuwd wat ik van haar eerste boek zou vinden.

Ook dit keer heeft Nelson een prachtig, echt verhaal neergezet met mooie gedachten en fijne personages. Nelly is de hoofdpersoon en zij is eigenlijk mijn minst favoriete personage. Dat komt door de driehoeksverhouding in het verhaal waar ik me enorm over heb gefrustreerd. Ik vond het irritant, hoewel het wel een extra dimensie aan het verhaal gaf. Zonder dat was het waarschijnlijk een te zoetsappig verhaal geworden. Toch kon ik me er lastig overheen zetten.

Afgezien van dat punt was dit echt weer een fantastisch boek. Ik kon niet anders dan verliefd worden op Joe en Omie is een van de geweldigste vrouwen waar ik ooit over heb gelezen. Ze deed me heel erg denken aan Isabel uit Mierenkolonie van Jenny Valentine. Maar Joe Fontaine is toch wel het beste wat in De hemel begint bij je voeten voorkomt! Afgezien van deze twee toppers zijn er natuurlijk nog meer personages en Nelson heeft ze allemaal 'nuttig' weten te maken. Dat wil zeggen: geen enkel personage is opvulling; iedereen heeft een eigen rol.

Nellie is alles behalve een perfect personage, waardoor ze heel echt is en - afgezien van mijn frustratie over haar gedrag in de driehoeksverhouding - dat zorgt ervoor dat ik haar erg kan waarderen. Ze heeft enorm veel verdriet en dat heeft grote impact op haar; ze wordt er zelfs een heel ander persoon van. Ik vond dat interessant, omdat ik volgens mij nog niet eerder over zoiets heb gelezen.

In De hemel begint bij je voeten draait het om liefde, vriendschap, rouw, familiebanden en het (opnieuw) (uit)vinden van jezelf. Nelson heeft hier een erg mooi verhaal van weten te maken en ik kan niet wachten tot ze een volgend boek uitbrengt.

Rating: 4/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten