dinsdag 8 maart 2016

Amy & Roger's epic detour - Morgan Matson

Titel: Amy & Roger's epic detour
Auteur: Morgan Matson
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2010
Gelezen versie: Engels
Gelezen uitgave van: Simon and Schuster UK Ltd
Aantal pagina's: 344


Amy Curry's year sucks. And it's not getting any better. Her mother has decided to move, so somehow Amy has to get their car from California to the East Coast. There's just one problem: since her father's death Amy hasn't been able to get behind the wheel of a car. Enter Roger, the son of a family friend, who turns out to be funny, nice... and unexpectedly cute.

But Roger's plans involve a more "scenic" route than just driving from A to B, so suddenly Amy finds herself on the road trip of a lifetime. And, as she grows closer to Roger, Amy starts to realise that sometimes you have to get lost to find your way home...

Een van de quotes achterop dit boek is 'A near perfect summer read', maar ik kan je vertellen dat je hem ook heel goed in de winter kunt lezen hoor! Ik werd er misschien juist wel extra vrolijk door, door hem niet per se in het seizoen te lezen waarin het verhaal zich afspeelt.

Hoewel al vanaf het begin duidelijk is waar dit boek heengaat, heb ik ontzettend genoten van het verhaal. Het is een romantische young adult, maar daarnaast bevat het ook meer serieuze onderwerpen. Daardoor is het niet alleen een leuk, maar ook een goed boek - er zit echt een diepere laag in.

Je krijgt steeds iets meer informatie over de dood van Amy's vader en al is het vrij snel duidelijk hoe hij om het leven is gekomen, vond ik het toch mooi hoe Matson dit heeft opgebouwd. De vader, moeder en tweelingbroer van Amy komen zelf niet veel voor in het boek, maar via Amy en flashbacks leer je ze wel goed kennen. Sowieso vind ik dat de personages in het hele boek goed zijn weergegeven. Vooral Amy en Roger natuurlijk, aangezien zij de hoofdpersonen zijn. Het was soms bijna alsof ik zelf bij ze in de auto zat. Maar ook de andere personages zijn goed uitgewerkt en hebben allemaal duidelijk een functie, hoe kort sommige ook voorkomen in het boek.

Het verhaal wordt nog aangevuld met foto's, bonnetjes en de afspeellijsten die Amy en Roger maken tijdens hun roadtrip. Dat vind ik een erg leuke toevoeging!

Het enige minpuntje vind ik het einde: dat had wat mij betreft wat meer mogen worden afgerond. Al is het tegelijkertijd op deze manier wel realistischer, dus waarschijnlijk is dit alsnog de beste optie nu ik er zo over nadenk... De snelheid waarmee sommige dingen veranderden was niet altijd even realistisch, maar daar heb ik me verder niet aan gestoord.

Dit boek heeft me zowel laten huilen als hardop laten lachen en dat maakt het inderdaad 'a near perfect (summer/winter/whatever) read'. Als je zin hebt om een lekker zomers boek te lezen, maar met een serieuze ondertoon, dan is Amy & Roger's epic detour hèt boek voor jou!

Rating: 4,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten