zondag 22 november 2015

NaNoWriMo tag

Zoals je misschien hebt gemerkt, doe ik dit jaar mee aan NaNoWriMo! Ik vind het superleuk en het gaat me gemakkelijker af dan ik van tevoren had durven hopen. Natuurlijk neemt het alsnog redelijk wat tijd in beslag en daarom had ik er in mijn TBR voor november al rekening mee gehouden dat ik deze maand minder zou lezen dan gewoonlijk. Nou, ik kan wel zeggen dat dit inderdaad het geval is en doordat ik in oktober een inhaalslag heb gehouden met het plaatsen van reviews, betekent dit dat ik er geen een achter de hand heb voor vandaag. Ik ben namelijk nog bezig in het boek waarvan ik vandaag een review had willen plaatsen.

Om jullie toch niet helemaal in de kou te laten staan, doe ik daarom iets anders! Vandaag vul ik voor jullie de NaNoWriMo tag in, gewoon om in de stemming te blijven :)
1. Hoe vaak heb je meegedaan aan NaNoWriMo?
Dit is het eerste jaar dat ik deelneem. Vorig jaar hoorde ik een paar dagen nadat het was afgelopen over het fenomeen, dus toen was ik net te laat. Dit is dus de vuurdoop!

2. Hoe hoorde je voor het eerst van NaNoWriMo?
Volgens mij las ik op Twitter van alles over NaNoWriMo en ik had geen idee wat het was. Toen heb ik erop gegoogeld en daardoor kwam ik erachter dat het om het schrijven van je eigen verhaal gaat, iets wat ik al heel lang wil doen. Omdat ik zelf nooit verder kom dan het bedenken van wat personages leek dit me de uitgelezen kans om met een stok achter de deur een poging te doen om verder te komen dan dat. Helaas moest ik dus nog wel een heel jaar wachten. :')

3. Wat is de naam van het eerste verhaal dat je met NaNoWriMo hebt geprobeerd te schrijven?
Tja, dat is dus een beetje een dingetje; ik kan gewoon geen titel bedenken! Via het NaNoWriMo-forum heb ik wel verschillende titels gezien - waarvan er een echt uitsprong voor mijn verhaal - maar die zijn in het Engels. Aangezien ik in het Nederlands schrijf en de vertaling van die titel nergens naar klinkt, heb ik dus nog geen naam...

4. Vertel in een zin wat je dit jaar schrijft.
Een young adult verhaal over een jongen en een meisje. Lekker vaag hè? ;)

5. Wat is het beste schrijfadvies dat je hebt gekregen?
Dat je gewoon moet blijven schrijven; het reviseren komt later wel. Het boek Schrijven kreng! van Lisette Jonkman heeft me ook echt goede tips gegeven!

6. Heb je wel eens een jaar NaNoWriMo overgeslagen? Zo ja, waarom?
Nou ja, dit is dus pas mijn eerste jaar, dus dat overslaan is nog niet gebeurd.

7. Waar haal je je inspiratie vandaan om te schrijven?
Dat kan ik uit heel verschillende dingen halen. Voor het verhaal waar ik nu aan schrijf, heb ik inspiratie gehaald uit mijn eigen leven, maar ook uit de levens van mensen om mij heen of uit verhalen die ik las/hoorde. In eerste instantie had ik voor een van mijn hoofdpersonen een idee dat ik zelf heel interessant vond. Dat werkt ook goed, omdat je dan zin hebt om er meer over op te zoeken en je erin te verdiepen. Uiteindelijk heb ik het idee alsnog overboord gegooid en iets persoonlijkers gekozen, maar het is wel een goed hulpmiddel. Op de momenten dat ik tijdens het schrijven zelf vastloop, haal ik inspiratie uit muziek. Via het NaNo Word Sprints Twitteraccount krijg je ook onderwerpen voor het geval je vastloopt, maar die heb ik nog niet gebruikt.

8. Vertel wat de eerste zin is van een van je NaNoWriMo verhalen.
Ik heb dus maar een verhaal, dus ik geef jullie de eerste zin van hetgene waar ik nu aan schrijf: Shit shit shit!
Een typisch gevalletje 'kort, maar krachtig'. ;)

9. Waarom houd je van schrijven?
Dat vind ik toch zo'n onmogelijke vraag. Ik houd al van schrijven sinds ik kan schrijven; ik ben letterlijk met mijn eerste verhaaltje begonnen toen ik zes jaar was. Ik vind het heerlijk om te schrijven, verhalen te bedenken en mijn gedachten op papier te zetten. Alleen al het maken van een lijstje maakt mij blij. Ik ben snel tevreden zullen we maar zeggen.

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten