zondag 9 augustus 2015

The fault in our stars - John Green


Titel: The fault in our stars
Schrijver: John Green
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2012
Gelezen versie: Engels (ook verkrijgbaar in het Nederlands)
Gelezen uitgave van: the Penguin Group
Aantal pagina's: 313


Despite the tumor-shrinking medical miracle that has bought her a few years, Hazel has never been anything but terminal, her final chapter inscribed upon diagnosis. But when a gorgeous plot twist named Augustus Waters suddenly appears at Cancer Kid Support Group, Hazel's story is about to be completely rewritten.

De 16-jarige Hazel Grace Lancaster heeft kanker en weet dat ze daar niet van kan genezen. Haar leven bestaat voornamelijk uit America's next top model kijken, haar favoriete boek An imperial infliction herlezen en lessen volgen op de universiteit. Ook gaat ze naar een praatgroep voor jongeren die kanker hebben. Daar ontmoet ze Augustus Waters, een 17-jarige jongen die genezen is verklaard en haar een nieuwe kijk op het leven biedt.

The fault in our stars las ik eerder al in het Nederlands en dat heeft ervoor gezorgd dat ik een boxset met vijf boeken van John Green heb gekocht. Zijn schrijfstijl is fenomenaal, zijn zinsopbouw is prachtig en hij weet heel treffende dingen te zeggen via zijn personages. Er zijn stukken bij die ik uit mijn hoofd ken, omdat het zo mooi geschreven is dat het als vanzelfsprekend is blijven hangen.

Hazel en Augustus zijn allebei fijne personages met ook hun zwakheden, waardoor ze op de pagina's lijken te leven. Ondanks het zware thema van (terminale) kanker bij - in dit geval - jonge mensen zit er veel humor in het boek. De gevoelens van verdriet, frustratie, boosheid, pijn en liefde die Hazel en Augustus voelen, weet John Green zo neer te zetten dat je ze als lezer meevoelt tot in je tenen.

Hoewel ik zelf Amsterdam helemaal niet zo goed ken, vind ik het leuk om een Nederlands element terug te zien in een boek van een buitenlandse schrijver.

The fault in our stars verdient naar mijn mening alle credits die het heeft gekregen. Bereid je voor op veel tranen en vervolgens lachen door je tranen heen en op een supermooie schrijfstijl die ervoor zorgt dat je alle boeken van John Green wilt verslinden.

Rating: 5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten