zondag 16 augustus 2015

Ik wist het - Chantal van Gastel

Titel: Ik wist het
Schrijver: Chantal van Gastel
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2014
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: The House of Books
Aantal pagina's: 478


Mia Robbins is niet het type dat de gebaande paden bewandelt. Puur op intuïtie zegt ze haar baan in de marketing op om haar eigen bloemenwinkel te beginnen. Niet in het drukke nieuwe deel van het centrum, maar op het idyllische stationsplein dat al in haar jeugd haar hart gestolen heeft.
Mia zet alles op alles om een succes van haar winkel te maken. Maar de magie van de bloemen brengt haar meer dan ze had verwacht.

Op het moment dat Mia start met haar bloemenwinkel, begint de knappe Feo met een mobiele tostikraam. Mia herkent hem als de man uit haar dromen, terwijl dit de eerste keer is dat ze hem ontmoet. Op meer gebieden lijkt ze dingen te weten die ze onmogelijk zou kunnen weten. Zo leert ze ook Axel kennen, een freelance journalist die ook wel 'de haai' wordt genoemd. Hoewel ze zich eerst vooral aan hem ergert, ontdooit Mia langzaam voor deze man die niet alleen in haar buurt lijkt te zijn om een goed verhaal in de krant te krijgen.

De boeken van Chantal van Gastel zijn altijd gemakkelijk weg te lezen en aan dat criterium voldoet Ik wist het zeker! Je hoeft er weinig bij na te denken en ik vind het typisch een boek om heerlijk mee op de bank te kruipen. Dat heb ik dan ook gedaan. Ik las het boek voor het grootste gedeelte in 1 dag uit dankzij de CramAThon.

Mia is de hoofdpersoon en hoewel ze in eerste instantie lief op mij overkwam, vond ik haar op een gegeven moment te perfect. Dat zorgde ervoor dat ik me vooral ging ergeren aan haar. Het maakte dat ze niet 'echt' overkwam.

Verder had ik ook moeite met het verhaal doordat er vaak te veel in detail werd getreden over bijvoorbeeld bloemschikken, een drumstel en de ingewikkelde praat van Mia's ouders. Daar bovenop komt nog dat ik het verhaal absoluut ongeloofwaardig vind. Fantasyboeken komen op mij geloofwaardiger over dan Ik wist het. Dat kan ook te maken hebben met dat ik dit niet verwachtte van een boek van Chantal van Gastel.

Het verhaal heeft een erg mooie boodschap die door het hele boek klinkt en aan het eind zijn hoogtepunt beleeft: je kunt altijd je eigen keuzes maken. De verschillende verhaallijnen komen op een ongedwongen manier samen, wat ik erg knap vind.

Al met al vond ik Ik wist het een gemakkelijk weg te lezen boek met aspecten die ik minder vond en die voor mijn gevoel niet thuishoorden in dit verhaal. Helaas heeft de epiloog - slechts 2 van de 478 pagina's - het boek voor mij wat verpest. Het past totaal niet en geeft me het gevoel dat het hele boek een grap is. De andere boeken van Chantal van Gastel vond ik veel leuker.
 
Rating: 2,75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten