zondag 30 augustus 2015

Het bestand - Arnon Grunberg


Titel: Het bestand
Schrijver: Arnon Grunberg
Originele titel: -
Jaar van eerste uitgave: 2015
Gelezen versie: Nederlands
Gelezen uitgave van: Nijgh & Van Ditmar
Aantal pagina's: 169


'In die betere wereld was je niet gedetermineerd, ook niet geslachtelijk, desgewenst kon je jezelf iedere dag opnieuw vormgeven en er verschillende, zelfs tegenstrijdige identiteiten op nahouden. Het gevaar bestond dat je sporen naliet, maar als je een beetje bedreven was kon je de sporenzoekers misleiden of het achterlaten van sporen voorkomen. Voor wie wilde was het verleden een illusie.'

Lillian is een aparte vrouw die gelooft dat de lichamelijkheid van mensen op z'n eind loopt. Op internet vindt ze medestanders en daar is haar leven hoe het volgens haar zou moeten zijn.

Jeetje, wat was ik nieuwsgierig nadat ik deze flaptekst las. En jeetje, wat had ik een verkeerde voorstelling van dit boek. Dat hoeft niet erg te zijn, maar in dit geval viel het ontzettend tegen.

Ik vind het een eigenaardig boek dat gewoon niet geloofwaardig wordt, hoe hard ik ook mijn best doe me in te leven. Harry Potter, Divergent en The hunger games vind ik makkelijker te geloven, terwijl dat toch echt series/trilogieën zijn die weinig met de werkelijkheid te maken hebben.

Het bestand is kort, wat zowel fijn was (ik had er niets mee, dus hoe sneller ik het boek uit had hoe beter) als vreemd: naar mijn idee moest het verhaal nog beginnen toen het eindigde.

Voor mij was het boek een teleurstelling en ik zal niet snel weer iets van Arnon Grunberg lezen. Ik heb mijn exemplaar inmiddels verkocht.

Rating: 2/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten